Annons

Bilder från 50D pixlar sig

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Hejsan

Köpte en 50D i somras som extra kamera. Har en ID Mark 11N sedan tidigare och en gammal 300D.
Bildrna från 50D verkar pixlar sig. Upplever att 300D levererar renare bilder än 50D. Är det någon inställning som jag har missat. Båda kamerorna är inställda på standard i bildstilen.

Undrar om det är någon annan som upplever samma problem? Det kanske helt enkelt är fel på kameran.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1932182.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1932175.htm?set=mp

Agneta

Vad menar du med pixlar sig?

Menar du mer brus (Kornighet)?

Det är väl inte optimalt att jämföra 100ISO på 300D med 400ISO på 50D. Högre ISO blir ju brusigare.

Det bästa är om du kan ta en likadan bild med vardera kameran med samma inställningar och samma objektiv, då är det lättare att jämföra.

Vad menar du med pixlar sig?

Menar du mer brus (Kornighet)?

Det är väl inte optimalt att jämföra 100ISO på 300D med 400ISO på 50D. Högre ISO blir ju brusigare.

Det bästa är om du kan ta en likadan bild med vardera kameran med samma inställningar och samma objektiv, då är det lättare att jämföra.

ja, men inte så mycket. Jag har fotat med ISO 1000 på 300D med mycket bra resultat.
det ser nästan ut som huden fjällar om man drar upp den 100%

Använder du kanske ACR och Photoshop?
I så fall ladda ner nya LR 3.0 Beta. Den ger ett mycket snyggare resultat.

Javisst gör jag det. Men borde inte bilderna från mina 2 andra kameror blir lika konstiga? Eller har det att göra med att 50D har flera pixlar?

En dum fråga, men vad är LR 3.0 Beta för något?

det ser nästan ut som huden fjällar om man drar upp den 100%

Här har du nog problemet. Då 50D har mer än dubbelt så många pixlar som 300D är detaljupplösningen större, tittar vi på en enskild pixel i 100% har 300D en fördel i att de stora pixlarna (i relation till 50D) jämnar ut färgerna.

För att få en korrekt jämförelse bör du skala ned 50D bilden till samma storlek som bilden från 300D, då blir resultatet ett annat (bruset minskar när vi krymper bilden).

Här har du nog problemet. Då 50D har mer än dubbelt så många pixlar som 300D är detaljupplösningen större, tittar vi på en enskild pixel i 100% har 300D en fördel i att de stora pixlarna (i relation till 50D) jämnar ut färgerna.

För att få en korrekt jämförelse bör du skala ned 50D bilden till samma storlek som bilden från 300D, då blir resultatet ett annat (bruset minskar när vi krymper bilden).

Okey, ska testa detta senare. Tack för er hjälp-

ANNONS
Götaplatsens Foto