Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder om tro och sökandet efter självet

Produkter
(logga in för att koppla)

ebergwall

Medlem
Hej!

Undrar om folk kan ge rekommendationer om böcker, webportfolios, utställningar etc., som har bilder som tolkar frågan om sökandet efter sig själv eller en tro. Är mycket intresserad av hur man kan främställa detta sökande i fotografiets konst.

Bilderna kan vara enskilda eller i en serie. Jag har knappt någon erfarenhet hur man kan leta reda på sådana här bilder, så därför vänder jag mig till forumet och frågar om det är några som vet vad man kan finna detta. Alltså bilder där fotografen/konstnären explicit uttryckt att bilderna ska symbolisera detta ämne.

Är det någon på Fotosidan som känner sig träffad och som har tagit bilder i detta syfte så svara hemskt gärna du också! Skulle tycka det var kul att upptäcka sådana här bilder, oavsett proffs eller amatörer... Denna process att söka sig själv eller en tro är ju ändå något som de flesta människor har i tankarna någon del av livet.

Mvh Erik

På något sett känner jag mig träffad då jag håller kurser i yoga o en del av det är att upptäcka sig "själv" som den som upplever. Det är kanske motsattsen till det månge menar med att söka sig själv, eller sin plats i tillvaron, hvem "man" "är" mm. Dom 4 sista åren har jag fotat mycket och kollat mycket på nätet på foto o fotografer och det verkar som många söker sin identitet i fotandet. tex Daido Moriyama som växte upp i Japan just efter andra världskriget. Men det du söker är ,om jag fattar rätt, en mer "andlig" sökande o då vet jag att det finns ganska mycket från Indien bla yoga och Tantra. Jag så en film för en del år sedan om Tantra som bla Mick Jagger var med till att sponsorera. Kommer tyvärr inte ihåg någon titel men där kan du se några av dom tantriske riterna som just är till för att söka "sig själv" Dom går nog ett par steg längre enn vanlig konventionell yoga. Annars hålls det en yogafestival i Indien varje 4de år Kumbha Mela som du kanske ska kolla upp.

Lycka Till och ursäkta norskan
//Jens

ANNONS
Götaplatsens Foto