Annons

Bilder som bleks snabbt

Produkter
(logga in för att koppla)

eljenmyr

Aktiv medlem
Jag undrar lite över det här med att färgerna bleks fort på på papper från skrivare alltså ej crimson eller liknande.
Det tycks som att efter 1-2år så är utskriften helt enkelt skitful.
Det jag har observerat har varit färgbilder men kan tänka mig att även svartvita drabbas och blir trist jämngrå.

Det här gäller inte bara min fotoskrivare utan jag har sett samma fenomen på papper från många andra skrivare.
Bör man spraya sina papper med något skyddande typ Fotofix eller liknande?

Förslag mottages tacksamt men inte att jag ska lägga bilden längst in i garderoben :eek:)

Det beror på vilket typ av färg/bläck du har i din skrivare. Det som kallas dye-inks bör översättas till bläck på svenska och innehåller inte pigment. De är ofta ofta känsliga både för ljus och luftens påverkan.
För få längre livslängd bör de vara ramade och med glas. Sedan bör de inte heller hänga ljust.
De bättre skrivarna har färg som innehåller pigment och har betydligt längre livslängd.
Epsons K3 färg har en uppskattad livslängd på bortåt 200 år vilket är cirka 3 gånger längre än vanligt fotopapper.

Tack för svar.
Du har inte hört om något i sprayform som skulle skydda bilderna?
För många år sedan var jag på ett grafiskt företag och såg en snubbe spraya bilder men en flaska som det stod fotofix på.

Det finns förmodligen sätt att öka livslängden på bilderna. Det som bryter ner bilderna är ljus och och kontakt med luft samt föroreningar. Så att använda en skyddslack eller ännu hellre laminera tryckytan bör ge en effekt.
Jag hade själv dye-ink skrivare tidigare och hade samma problem. De bilder jag satte upp hade jag i glas och ram. Det hjälper en hel del.
Tyvärr kvarstår att dye-inks har en mycket kortare livslängd än pigment-inks. Så även bilder som sitter i album eller lagras på annat sätt bryts ner relativt snabbt..
Det finns ett institut som heter Wilhelm research och har gjort mycket tester av olika papper, skrivare och bläck. Här är t.ex. en test av Epson 3800 http://www.wilhelm-research.com/epson/3800.html

De har en mängd tester och artiklar om du vill fördjupa dig i ämnet.

Fast faktum kvarstår att om du vill ha utskrifter som håller bör du byta till en skrivare med pigment baserat bläck.

Hej !

Det här, kanske:
http://www.marrutt.com/printing-accessories/printguard.html

Egentligen är det Lyson printquard som är omärkt, finns på flera ställen.

-----------------

Du nämner inget om vilka fäger du använder, orginalfärger på orginanlpapper ger förmodligen
lång hållbarhet, det finns säkert andra kombinationer om är lika bra, dock inte
Prove färger på Prove papper eller liknande. Jag hade en sådan utskrift, den förändrade sej
synligt efter ca två veckor liggande i en bunt med andra utskrifter.

Lyson Fotonic är lite bättre, innomhus i skum belysning längre, har inte sett någon skillnad,
däremot inte i sol, en utskrift som hamnade i sommarsolen under en månad var helt förstörd,
detta bakom fyra fönsterglas.

Jag gissar att Epsons K3 färg är ett papper.
Vad är ett vanligt fotopapper?

Med vanligt fotopapper menar jag kemiskt papper från Fuji, Kodak m.fl. för gammaldags färgbilder som vi brukade få från fotolabben.

Epson UltraChrome K3 Ink har funnits länge på marknaden och används i deras bättre skrivare.
Det är helt pigmentbaserat och har mycket lång livslängd.

Här är lite mer info;
http://www.inkjetart.com/K3/faq/

Är det inte laminering du tänker på då?

/Stefan

det finns spray som är avsedd för att spraya bilderna tidningen proffsfoto testade 2st för ett par år sedan. Om jag inte minns fel så kom sprayen från tetenal eller hahnemuhle. Angående testet så visade det sig att det blev färgförändringar så den var tydligen inte optimal. Jag kör med epson storformats skrivare o har inga problem med blekta färger. Har du en kvalitets skrivare så är hållbarheten 100-200 år.

Sålänge du har en skrivare med vattenbaserat bläck (dye ink) så får du (krasst talat) bara leva med det.

Visst, ett syrafritt montage, UV-reflekterande glas och lufttät montering gör att man kan få relativt bra livslängd även där.

Man skall också tänka på att den livslängd som anges åp bläck (oavsett om det är vattenbaserat eller pigmentbläck) _enbart_ gäller om man monterat bilderna på ett miljökontrollerat och arkivsäkert sätt.

Sålänge du har en skrivare med vattenbaserat bläck (dye ink) så får du (krasst talat) bara leva med det.

Visst, ett syrafritt montage, UV-reflekterande glas och lufttät montering gör att man kan få relativt bra livslängd även där.

Man skall också tänka på att den livslängd som anges åp bläck (oavsett om det är vattenbaserat eller pigmentbläck) _enbart_ gäller om man monterat bilderna på ett miljökontrollerat och arkivsäkert sätt.

Även papperet har en stor betydelse för livslängden. Många papper innehåller optiskt vitt (optical brighteners). Detta gör att papperet upplevs vitare och gör därmed kontrasten upplevs högre.
De gör det genom reflektera UV-ljus vilket ett obehandlat papper inte gör.
Nackdelen är att optiskt vitt också åldras snabbt och det gör att papperet ser betydligt gulare ut efter relativt kort tid. Därför bör man försöka undvika papper med "optical brighteners".
Så skall ha utskrifter som förändras så lite som möjligt bör man använda papper som är märkta non-OBA. De flesta normala inkjet papper som Epson Supreme gloss innehåller OBA.

Jag undrar lite över det här med att färgerna bleks fort på på papper från skrivare alltså ej crimson eller liknande.

Förslag mottages tacksamt men inte att jag ska lägga bilden längst in i garderoben :eek:)

Föreslår att du tar din nuvarande skrivare och lägger den längst in i garderoben. Som så många har sagt, det är viktigt att kombinera rätt bläck, pigmentbläck som t ex Epson Ultrachrome K3, med rätt papper, syrafria papper helst utan OBA. Med den kombinationen får man en hållbarhet som är 2-4 gånger längre än med färgfotopapper. Vi testar våra material hos http://www.aardenburg-imaging.com/, så att vi vet att de är hållbara.

Att spraya dem hjälper mycket lite. En del sprayer har ett inbyggt UV-filter, vilket kan hjälpa lite grann. Men det är bara något enstaka extra år som det ger.

En annan fråga, du använder inte tredjepartsbläck? Hållbarheten på en del av dessa är katastrofalt dåliga.

Stefan

En annan fråga sa:
Nej, jag provade tredjepart en gång (Inkclub) och det blev inte ens rätt färger + stick och skit. Aldrig mer!
Jag har en Epson, kör med Epsons originalfärg och Epsons papper.
Tilläggas ska väl att skrivaren är ca 5år gammal (då även "bläckkemin" också gissar jag).

Nej, jag provade tredjepart en gång (Inkclub) och det blev inte ens rätt färger + stick och skit. Aldrig mer!
Tilläggas ska väl att skrivaren är ca 5år gammal (då även "bläckkemin" också gissar jag).

Vilken Epson-modell? Du använder med stor sannolikhet inte pigmentbläck, eftersom du får så dålig hållbarhet. Då är det extremt viktigt att du använder rätt papper för att få bra hållbarhet på bilderna. Men även om du väljer rätt papper till din skrivare ger en skrivare med pigmentbläck betydligt bättre hållbarhet.

Stefan

Bläckkemin har inget med åldern på skrivaren att göra egentligen.

Som regel kan man säga att nästan alla billiga konsumentskrivare kör vattebaserat bläck, och de mer kostsamma maskinerna kör pigmentbaserat bläck.

Kikar man på EPSON så _tror_ jag att av de skrivare som tillverkas idag så är det bara R-modellerna och uppåt som kör pigmentbläck.

Även pigmentbläck är ofta vattenbaserade. En dye ink är en lösning där färgpartiklarna är på atom eller molekylnivå. Jämför med att tag bläck till en resevoarpenna och droppa ner det i ett glas vatten. Det färgar då allt vatten om man rör om. Fast normalt bläck har inte pigment
Pigmentbläck bör nog snarare kallas färg. Någon gång lärde jag mig att färg innehåller pigment men bläck gör det inte. När vi sedan lånar in begrepp från engelskan så kan det bli lite fel.
På engelska heter tryckfärg "printing inks" men på svenska som sagt tryckfärg och inte tryckbläck.
All normal tryckfärg innehåller också pigment.

Jag tog också och kollade vad Epson använder för bläck idag till sina skrivare.
De har som det verkar ett par olika pigmentbaserade bläck och ett dye-ink baserat.
Fast det går framåt även på den kanten och de hävdar nu att deras Claria Ink har mycket längre livslängd än tidigare dye-inks.
Som livslängd anger de 200 år i fotoalbum men de anger inte hur det håller hängande i ett ljust rum. Kanske därför de har brasklappen på slutet i texten nedan.

Hittade följande om deras dye-ink:
Fade Resistance
Claria Ink is much more resistant to light and ozone than conventional dye inks, due to a stronger dye molecule structure. The dye molecules in Claria ink are mode up of more atoms which ensures that the bonds between individual atoms are stronger and makes the molecules more resistant to damage. Claria ink dye molecules are further protected by atomic shields and aggregated into strong clusters. The result is rich, vibrant, fade resistant colour and significantly extended print life. Meaning, your photos will stay brighter for longer. Colours can fade when exposed to ordinary light, because light can weaken or break the bonds that hold the dye molecules together. Those same bonds can also be destroyed by ozone and other oxidised gases in the atmosphere. Therefore, less durable ink is vulnerable to damage by light and ozone because dye molecules get damaged causing colour fading.

Senast ändrad:
Även pigmentbläck är ofta vattenbaserade. En dye ink är en lösning där färgpartiklarna är på atom eller molekylnivå. Jämför med att tag bläck till en resevoarpenna och droppa ner det i ett glas vatten. Det färgar då allt vatten om man rör om. Fast normalt bläck har inte pigment
Pigmentbläck bör nog snarare kallas färg. Någon gång lärde jag mig att färg innehåller pigment men bläck gör det inte. När vi sedan lånar in begrepp från engelskan så kan det bli lite fel.
På engelska heter tryckfärg "printing inks" men på svenska som sagt tryckfärg och inte tryckbläck.
All normal tryckfärg innehåller också pigment.

Visst har du rätt att ordet pigmentbläck är en märklig kombination, men det har blivit ett rätt vedertaget begrepp för att skilja mellan infärgningsbläck, som dye ink ska kallas på svenska. Sedan är de bläck som vi använder alltid vattenbaserade, till skillnad från de som kallas solventbaserade.

ANNONS
Götaplatsens Foto