Annons

Bildjustering

Produkter
(logga in för att koppla)
Under IMAGE SHARPENING på min Nikon D100 finns flera alternativ:
Auto
Normal
Low
High
och None

Jag undrar efter att ha provat lite olika inställningar under det år som jag haft denna kamera (som jag köpt begagnad) hur alla ni andra har kommit fram till vilken skärpeinställning som är bäst?
Använder jag "None" så måste alla bilder skärpas i photoshop!
Tacksam för lite synpunkter från er alla?
Mvh. Lasse i Falun

Hi folks

Det här med skärpning i kameran är en högst personlig sak. Om du ska efterbehandla bilderna så är det väl vanligtvis rekomendabelt att stänga av den interna uppskärpningen helt och hållet. Ett extern program gör det bättre än vad vilken som helst kamera kan.

Jag kör med Raw och en liten jpg samtidigt ur kameran och använder "high" skärpning. Jpg filerna blir då bra nog för arkivering och för webben.

När jag ska skriva ut en bild i större format så använder jag alltid råfilen och stänger av uppskärpningen helt o hållet. Gör det i Photoshop istället efteråt. De enda undantaget är porträttbilder som jag vanligtvis kör genom CaptureOne från PhaseOne och dess uppskärpningsalgoritmer finner jag vara underbara för just porträtt. Annars använder jag Nikon Capture 4,4 eller NX.

Min absolut åsikt är att du däremot ska skippa Auto om du har tänkt att göra någon som helst efterbehandling efteråt och använder jpg. Du har ingen aning om hur mycket skärpning kameran har lagt på och därmed blir efterarbetet mycket svårare.

Använder du NEF så är denna diskussion akademisk eftersom det inte spelar någon roll hur du ställer in kameran.

RAW och liten jpg

Du skriver: Jag kör med Raw och en liten jpg samtidigt ur kameran och använder "high" skärpning. Jpg filerna blir då bra nog för arkivering och för webben.
Använder du också Nikon D100?

Jag har själv inte hittat något om detta i min instruktionsbok?
Tacksam om jag får lite kunskap om detta också!
Mvh. Lasse

Hi folks

På D100 kan du inte använda råfiler och jpg samtidigt. Bilderna från min D100 tas i okomprimerad NEF (för att få upp hastigheten) för att sedan göra en lågupplöst jpg tittbild. Annars så har jag samma arbetssätt med D100 som med min D2X.

Tack för svaret, nu vet jag hur jag skall jobba!
Alla bilder jag fotograferat under hela sommaren har varit jpg med inställningen "NONE" (Ålandsbilderna bl.a, men nu skall jag i fortsättningen fotografera RAW-filer.
Tack än en gång från Lasse i Falun

De flesta av dagens digitala systekameror ger ett ganska bra resultat, för skärmtitt och andra vardagliga bilder, direkt ur kameran men tyvärr inte D100:an.

Nikon har ställt in D100:an att vara ytterst konservativ med att bevara högdagarna. Det betyder att de flesta bilder kommer ut kameran som rätt mörka och murriga. De behöver i stort sätt alla efterbehandlas i Photoshop eller liknande programvara. Det positiva med detta är att bilderna blir nästan alltid perfekta efter efterarbetet medan många andra kameror ger bilder med utbrända högdagar.

Problemet är just när man vill använda kameran som en sikta & skjut kamera. Bilderna håller alltså inte måttet direkt ur kameran. Om man är medveten om detta så föredrar i alla fall jag bilderna från D100:an eftersom de flesta blir så pass bra efter lite arbete. Beroende på just detta beteende hos D100 så vill jag verkligen rekommendera att använda NEF och inte jpg. Dessutom är D100:an rätt dålig på att konvertera filerna till jpg. Gör det i en extern konverterare och bilderna ser mycket bättre ut. Riktigt bra faktiskt.

Mankan

Hej och tack än en gång! Det är första gången som jag använt mig av denna suveräna metod att lära sig nya fantastiska saker!
Tack så mycket från Lasse

ANNONS