Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Osquar

Aktiv medlem
Mors!

Kan någon lite snabbt tala om i vilken ordning man normalt bör utföra sina ingrepp i PhotoShop?

Jag har för avsikt att scanna in diabilder i 4000 dpi för att sedan i P.S skala ner dom till 72 dpi samt 630x380 pix (BxH) samt vid behov korrigera färg, ljus och skärpa.

Vilket av ovanstående moment görs först resp. sist för bästa resultat?

Fridens
Oscar

Färg, ljus
Skala ner
skärp

typ.

Men om jag enbart vill ha små 72dpi-bilder, så skulle jag inte skanna de så högupplöst.

Okej, 4000 dpi kanske är å ta i i dessa sammanhang. Bilderna ska användas i ett databasprogram (därav den specificerade storleken).

Mot bakgrund av detta, vad anser du vara en fullt tillräcklig upplösning vid scanningen? 600 dpi? 300 dpi?

Oscar

ska du använda bilderna för webben så kan du skippa momentet med dpi. skala bara ner till rätt pixeldimensioner så blir det bra.
på webben ger dpi ingen som helst effekt.

edit: förtydligar.. alltså när du väl börjar jobba med den färdiginskannade bilden.

Bilderna som ska ingå i databasprogrammet är på CD eller DVD-skivor för nerladdning på hård-disken. Det rör sig alltså inte om ett webb-material.

Så, vilken upplösning vid inscanningen är fullt tillräcklig anser ni?

Oscar

Jag skulle testa "nerifrån" med lägsta möjliga upplösning. Om det är acceptabelt, så är det ju bara att tuta&köra. Ditt arbetsflöde blir smidigare&snabbare, ju mindre filer du arbetar med.

Håller på att scanna järnet nu...

Har redan konstaterat att det blir en klart märkbar skillnad i slutresultatets (72 dpi)skärpa mellan 600 och 4000 dpi i scanningsläget. Blev faktiskt lite överraskad...

Oscar

ANNONS
Götaplatsens Foto