Annons

Bildreportage - tips, och ideér!

Produkter
(logga in för att koppla)

CrazzlY

Aktiv medlem
Har fått uppgiften att göra ett bildreportage.
Detta ska omfatta 4-6 bilder och tillsammans ska de variera genom de olika "bilduppslagen". Lång/kort slutartid, långt/kort skärpedjup, etc.

Nu är det så att jag har helt tappat inspirationen, och med tanke på det väder som täcker vårt vackra land just nu, så undrar jag om det finns någon här på fotosidan.se som har något spontant tips, eller kanske en idé till vad man kan hitta på för nått.

Ämnet för reportaget är helt valfritt, så det finns inga "ramar" jag måste hålla mig inom. Så, är det någon som har lite spontana ideér såhär på lördagseftermiddagen?

PÅ lång slutartid kan du ju ställa dig på en bro och ta ett kort med en slutartd på typ 2 minuter streck efter bilarna. Och kort ta kort på droppar från en kran.
Långt skärpedjup ta kort på typ en massa gravstenar på rad. Kort skärpedjup ta kort på en massa kakor på en plåt och fokusera på den första.
Hoppas jag hjälper.

Utan inspiration är det kärvt att jobba. Men mycket händer oberoende av vädret, faktiskt.

Varför inte prova "En dag/halv dag/vecka/timme i.." enligt konceptet En dag i Sverige.

Eller utgå från en plats och kolla vad som händer där under en given tidsrymd, dag, vecka, timme...

Följ en person under en dag. Gör ett reportage om ett yrke/arbetsplats.

Gå ut och ta porträtt på människor.

Skruva på macrot och gå på upptäcktsfärd - hemma. Eller det som motsvarar din bostad.

Vilka ställen är du nyfiken på? Med kameran laddad och skjutklar har du chansen att få veta mer om okända ställen.

Jag tycker det brukar bli bäst om man fotograferar något man själv är intresserad av - har du några andra intressen eller hobbys som du skulle kunna dokumentera?

ANNONS
Götaplatsens Foto