Annons

Bildstabilisator Canon EF 50mm f/1.8 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

kristinemelie

Ny medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa Canon 700D och håller nu på att luska ut vilket objektiv jag ska ha. Jag kommer ta mest bilder på min bebis (en hel del inomhus, och så fort det blir eftermiddag blir ju ljuset sämre). Tittade på Canon EF 50 mm f/1.8 men såg att det inte fanns inbyggd bildstabilisator till det objektivet, vilket det ju inte gör i kameran heller. Finns det något annat liknande objektiv med bildstabilisator? Hur viktigt är det, klarar jag mig utan?

Gillar även att fota vardagliga situationer som middag, fest, porträtt, katten, men även utomhus på djur och natur. Vill också kunna ta med kameran på semestern där det blir det vanliga, fota byggnader, människor, utsikter eventuellt mm. Inser nu när jag skriver att ett objektiv inte kommer kunna räcka kanske för allt detta, men just nu känns det allra viktigaste att fota bebisen. Skulle ni valt något annat objektiv eller begränsar jag mig väldigt om jag tar ovanstående objektiv?

/Kristin

En tumregel är att slutartiden som längst bör vara 1/brännvidden, dvs på 50mm bör den vara max 1/50s för att undvika rörelseoskärpa. Satsa helst på att ligga på 1/(2xbrännvidden) som lägst för att vara säker på att få skarpa bilder.

Problemet med bildstabilisering är att det ej hjälper när motiven rör på sig, det hjälper bara till om du är skakig på handen, dvs att komma ha längre tider än 1/brännvidden. Säg att om motivet är statiskt så kanske IS hade hjälpt dig att komma ner till 1/15s och få det skarpt, men minsta rörelse (hur ofta är din bebis blickstilla?) så blir det oskarpt ändå.

Jag hade satsat på 50'an som nybörjare (det var faktiskt vad jag gjorde för 10år sen), speciellt med tanke på att det är så billigt. Komplettera med en blixt sen så är du hemma :)

Nej det behöver du inte!

Hej!
Jag funderar på att köpa Canon 700D och håller nu på att luska ut vilket objektiv jag ska ha. Jag kommer ta mest bilder på min bebis (en hel del inomhus, och så fort det blir eftermiddag blir ju ljuset sämre). Tittade på Canon EF 50 mm f/1.8 men såg att det inte fanns inbyggd bildstabilisator till det objektivet, vilket det ju inte gör i kameran heller. Finns det något annat liknande objektiv med bildstabilisator? Hur viktigt är det, klarar jag mig utan?

Gillar även att fota vardagliga situationer som middag, fest, porträtt, katten, men även utomhus på djur och natur. Vill också kunna ta med kameran på semestern där det blir det vanliga, fota byggnader, människor, utsikter eventuellt mm. Inser nu när jag skriver att ett objektiv inte kommer kunna räcka kanske för allt detta, men just nu känns det allra viktigaste att fota bebisen. Skulle ni valt något annat objektiv eller begränsar jag mig väldigt om jag tar ovanstående objektiv?

/Kristin

Däremot hade jag köpt ett paket inkl. en kitzoom. Då får du ett hyggligt objektiv med bildstabilisator för 500 kr. Börja där så ser du så småningom vad du saknar.

https://www.cyberphoto.se/foto-vide...3&varianter=&prisMin=&prisMax=&sortera=utpris

Jag håller med om at du borde köpa det med kit-objektivet. Billigt och rätt mångsidigt. Många som sågar de enkla kit-objektiven har erfarenheter från äldre tider då de objektiven oftast var rätt kassa, men de som säljs nu är helt ok under rätt förhållanden.

Jag har fotat i en massa olika saker i många år, men sedan snart ett år är det sonen som tar mest plats i kameran. Eftersom jag har alla bilder i en databas (Capture One) var det enkelt att göra en sökning. Av de bilder på honom tagna inomhus som jag sparat är i princip alla tagna med fast optik på största eller näst största bländaren. På det sättet slipper jag använda blixt, får såpass kort skärpedjup att det går att få bakgrunden rimligt ren och få exponeringstider korta nog att fånga honom även då han rör sig. Så jag tycker absolut att du ska skaffa ett riktigt ljusstarkt fast objektiv för att fota ditt barn inomhus. Till ditt hus hade jag själv kanske valt något runt 30-40 mm, men då kostar det mer. Ett 50 mm är inget dumt val alls.

Dock ett varningens ord - att fota barn på det sättet kräver att du håller koll på både barn och ljus och ser till att sätta skärpan rätt (på ögat) hela tiden. Visst kan det vara kul med ögonblicksbilder av speciella händelser, men sitter skärpan fel eller barnet är hålögt för att den enda ljuskällan sitter i taket ovanför blir det inte kul. Då är det ofta bättre med en snällare kompaktkamera. Jag har ingen koll på dig, men eftersom du frågar är du kanske inte jätteerfaren. Gödsla med bilder så kan du lösa det där med att sätta skärpan, men ljuset får du träna på.

Om du vill se vad det är jag menar så kan du kolla på http://blog.oscarjonsson.com Sidan är inte direkt tänkt som en offentlig sida, utan mer ett sätt för oss att hålla släkt och vänner informerade. Det finns ett gäng mobilbilder och annat på sidan, men de allra flesta som har svart ram och är tagna inomhus är tagna med rätt normala brännvidder och bländare mellan 1,4 och 2,2. Säg till om det är någon speciell bild du vill veta mer om så kanske jag kan komma med lite tips.

Instämmer till fullo med tidigare inlägg gällande rörelseoskärpa och kitobjektiv.

Köp kamera i kit med minst ett 18-55 IS (IS, ISII, eller IS STM). För foto med 50/1,8 i de situationer du beskriver kommer IS inte att hjälpa. I sämre ljus på folk kommer rörelseoskärpa, inte skakningar, vara problemet, och då hjälper inte bildstab (IS). Däremot, eftersom 18-55 nästan är gratis vid nyköp skulle jag absolut köpa det i kit. Det är förvånansvärt mångsidigt på resa mm och dagens varianter av 18-55 är förvånansvärt skarpa trots priset.

Jag instämmer om kit-objektivet, köp med det. Det är nog det mest prisvärda objektiv som existerar idag om jag ska vara ärlig. När jag köpte EOS 350D med 18-55 II så var det rätt prisvärt (man gav väl 700-800kr för det kanske i kit) trots att det presterade ganska mediokert.

Dagens generation av 18-55 med IS och STM-motor är många snäpp bättre optiskt (rent av riktigt bra optiskt), har bildstabilisering och bra fokusmotor. Det är ganska mångsidigt på en cropkamera men vad det inte är är just ljusstarkt, därav min rekommendation att köpa ett fast 50mm-objektiv också. Jag minns att jag tyckte det blev såå mycket roligare att fotografera efter jag skaffat mig just ett fast 50/1.8-objektiv.

Mitt tips: Satsa på Canon's nyaste 50mm med STM-motor och uppgraderade bländarlameller. Det ger betydligt mjukare bokeh (tänk mjukhet i bakgrundsoskärpan) och låter inte som en radiobil vid fokusering.

Tack så hemskt mycket för alla svar =)

Jag är inte lika snabb på att svara tillbaka och jag måste erkänna att det beror på att jag varit tvungen att googla lite begrepp och läsa några av era inlägg flera gånger för att fatta poängen, hehe. Alla inlägg har jag inte fattat, men det vore väl konstigt om jag gjorde iofs eftersom jag är nybörjare på detta. Jag har blivit klokare på detta med bildstabilisator, att det handlar om den som tar korten. Hur allt hänger ihop med slutartider kommer nog bli klarare efter hand. Jag har köpt Canon 700d, 2 objektiv (ef 50mm f/1.8 + ef s 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM), sen ingick kameraväska och minneskort 16 gb för cirka 7000. Så nu hoppas jag bara att jag kommer kunna ta en massa snygga bilder! Annars återkommer jag!

Har samma!

Har exakt samma prylar som du införskaffar och det är en mycket bra, vill bara tillägga att 18-55 STM är kanon för att filma med. Vilket man ibland vill göra med barnen:)

ANNONS
Götaplatsens Foto