Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
Den som använder objektiv från Tamron erbjuds möjlighet att bl.a. justera inställning för VC-funktionen (VR på Nikon) via Tap-in console. Jag undrar om det är någon som kan tipsa om vilken av följande inställning som passar mig bäst om jag vill uppnå bästa stabilitet med ex.vis Tamron 100-400mm f/4,5-6,3 VC då jag nästan alltid kör handhållen kamera och sällan i Live-Wieve.

VC adjustment (only for any lenses with VC)
  1. Prioritize viewfinder image stabilization: This mode places priority on the stability of the viewfinder image
  2. Standard (Factory Default): This mode is the same as the factory default, and strikes a balance between the stability of the viewfinder image and vibration compensation effects
  3. Prioritize stabilization of captured images: This mode ensures stable vibration compensation effect
Objektivet som exemplifieras är "fabriksinställd" på Standard och används på Nikon D7500 och Nikon Z7 (som har IBIS).
Enligt den senaste Firmwere-uppdateringen, som jag själv ombesörjt via Tap-in cosole, skall objektivet vara kompatibelt även med Z-kameran. Märkligt nog tycker jag att bildstabiliseringen verkar fungera något bättre på D7500 än på Z7!
(Är det månne så att man skall inaktivera IBIS på Z-kameran när man har bildstabilisering i objektivet?)

Jag har ett liknande objektiv, dock Sigma, men de olika lägena beskrivs likadant. Jag testade den mest extrema stabiliseringen, och där rör sig bilden i sökaren så mycket att det är svårt att komponera bilden. Jag upplever att förflyttningen av bilden kan vara 35-40 procent av bildbredden i varje ryck. Jag gick tillbaks till den mildaste varianten, som ger en "lugn" bild i sökaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto