Annons

Bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
Den som använder objektiv från Tamron erbjuds möjlighet att bl.a. justera inställning för VC-funktionen (VR på Nikon) via Tap-in console. Jag undrar om det är någon som kan tipsa om vilken av följande inställning som passar mig bäst om jag vill uppnå bästa stabilitet med ex.vis Tamron 100-400mm f/4,5-6,3 VC då jag nästan alltid kör handhållen kamera och sällan i Live-Wieve.

VC adjustment (only for any lenses with VC)
  1. Prioritize viewfinder image stabilization: This mode places priority on the stability of the viewfinder image
  2. Standard (Factory Default): This mode is the same as the factory default, and strikes a balance between the stability of the viewfinder image and vibration compensation effects
  3. Prioritize stabilization of captured images: This mode ensures stable vibration compensation effect
Objektivet som exemplifieras är "fabriksinställd" på Standard och används på Nikon D7500 och Nikon Z7 (som har IBIS).
Enligt den senaste Firmwere-uppdateringen, som jag själv ombesörjt via Tap-in cosole, skall objektivet vara kompatibelt även med Z-kameran. Märkligt nog tycker jag att bildstabiliseringen verkar fungera något bättre på D7500 än på Z7!
(Är det månne så att man skall inaktivera IBIS på Z-kameran när man har bildstabilisering i objektivet?)
 

velocio

Aktiv medlem
Jag har ett liknande objektiv, dock Sigma, men de olika lägena beskrivs likadant. Jag testade den mest extrema stabiliseringen, och där rör sig bilden i sökaren så mycket att det är svårt att komponera bilden. Jag upplever att förflyttningen av bilden kan vara 35-40 procent av bildbredden i varje ryck. Jag gick tillbaks till den mildaste varianten, som ger en "lugn" bild i sökaren.
 
ANNONS