Annons

bilfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

new_holland

Medlem
Hallå
Jag har en fråga angående att när jag fotar tex rallybilar så har jag märkt att om det är ljusa bilar så blir gärna korten lite suddiga när man fotograferar i fullt solljus med solen i ryggen.
Vad beror detta på? har bara ett vanligt uv filter på objektivet .
Sedan hade jag en fråga angående objektivet eller om det beror på kameran att om jag fotar en bildserie och jag somar samtidigt så kan bilderna bli suddiga. Jag har en canon 400d och ett 70-200 4l objektiv.

Jens
 

kidroyale

Aktiv medlem
Det är inte omöjligt att autofokus får problem om det blänker mycket i starkt solljus, så du kanske ska prova med ett polfilter för att ta bort lite av reflektionerna (och samtidigt få lite klarare bilder).

När det gäller frågan om zoom vet jag inte vad det kan bero på, kanske skakningsoskärpa när du rör kameran samtidigt som du fotograferar?
 

Hankki

Aktiv medlem
Du ska ställa fokuseringen på AI servo så justerar kameran fokuseringen hela tiden eftersom objektivet inte håller fokusering när du zoomar. Risken med AI servo är om du missar bilen med fokuseringspunkterna så blir bakgrunden skarp istället. Kommer bilen rakt emot så hinner kameran inte med.
 
ANNONS