Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bläckabsorberingslåda i skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Under fem år har jag använt en Canon Pixma 4500 skrivare och använt Canons bläck. Allt har fungerat bra. Köpte för en tid sedan piratbläck som enligt leverantören uppfyllde alla krav. Nu är skrivaren oanvändbar på grund av att bläck läckt ut - men är det hela sanningen? Köpte ny skrivare.

I den nya skrivarens instruktionsbok läser man om en låda som fångar upp överflödigt bläck i samband med att bläcksystemet genomspolas. Efter en tid blir denna låda fylld och skrivaren behöver då en återkommande service. Så här står att läsa:

" De här lådorna samlar på sig bläck när de olika spolnings- och tömningsfunktionerna utförs. Antalet gånger som bläcksystemet behöver spolasoch tömmas skiftar. Stänger Du av skrivaren ofta sker spolningen oftare och mer bläck samlas i lådorna".

Om detta underhåll hade jag inte en aning, har Du? Tyvärr är det kanske så, att service på en gammal skrivare kostar mer än en motsvarande ny. Men jag gillade och saknar canonskrivaren, den var enkel och robust.

På min stora skrivare, en Epson 3800, byter man "lådan" lika enkelt som en bläckpatron. Jag har också en Canon Pixma 5200 som jag kört i många år, har inte funderat på det där men jag har aldrig kört piratbläck i den. Tidigare försök med piratbläck har resulterat i konstiga färger och söligt i skrivaren så det använder jag aldrig. Detta är väl inget svar på din fråga, mer en bekräftelse på det du skriver.

/Frode

Spolning och tömning sker efter varje "off" och vilket bläck som används saknar nog i det sammanhanget betydelse. Själv tror jag att jag försummat den återkommande servicen.

Men, när Din skrivare blev kladdig, hur lyckades Du rengöra den. Jag har försökt med T-röd och torrblåsning och visst, det första julkortet kom ut helt i sin ordning men de nästa var besmittade av svart färg.

ANNONS
Götaplatsens Foto