Annons

Bländare 5,6 på Canon EOS 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordlund32

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ej hittat info på nätet om Canon EOS 30D är lämplig/snabb för "natur-actionfoto" på bländare 5,6. (d v s fungerar kontinuerlig AF bra på så ljussvag lins?)

Jag har ett EF 400/5,6L och fotograferar i huvudsak fågel.

Jag äger ingen digital systemkamera men funderar på att köpa en Canon EOS 30D. (Har även viss tvekan om ett ev. köp av EOS 350D).

Jag vill ju inte köpa grisen i säcken och upptäcka att kameran bara fungerar halvtaskigt på F5,6.

Tack på förhand för dina erfarenheter/åsikter!

Mvh/Mattias Nordlund

Kameran fungerar utmärkt med objektiv som har ljusstyrka 5,6 eller bättre. Med bländare 8 som största (oftast med telekonveter) blir det däremot problem eftersom kameran stänger av autofokusen.

Vid bländare mindre än 2,8 så försmämras AF på i stort sett alla kameror eftersom inte alla AF-sensorer kan användas med så ljussvaga objektiv.

Hur ljusstarka objektiv du än har kan inte en kamera fokusera i alla lägen. De största och mest avgörande faktorerna är ljuset och motivets utseende. Kameran behöver tillräckligt med ljus och tillräckligt med kontrast. En soligdag är det lättare att fokusera än i dunkel och mulen skymning.

Jag tror inte du ska vara orolig.

ANNONS
Götaplatsens Foto