Annons

Bländare beter sig konstigt Laowa 100mm f,8 på en D850

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrickJ1

Aktiv medlem
Bländaren beter sig kontigt på mitt "Laowa 100mm 2,8 Ca- Dreamer Macro X2" på en Nikon D850.
Enda stället jag kan ändra på bländartal är genom att vrida på den innersta Bländaringen på Objektivet .
Så långt inga problem men !
På bländar ringen är det graderat från F2,8 upp till F22 , medans i displayen på kameran efter man tryckt på info knappen visar det allt mellan F0 till max F6 ?
Visar samma oavsett vilket läge jag kör på.

Är detta helt i sin ordning eller kan jag missat något dumt ?
Är ju lite svårt när man exempelvis vill blända ner men aldrig vet om man får mera än F6 .
Eller är det så att det bländar talet som bländarringen visar är det som gäller medans det som visas i displayen på kameran är fel ?

Annars tar det skarpa bilder trotts man får gå lite på känn liksom .
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Finns det några elektriska kontakter på objektivet? Om dessa saknas så kommer inte kameran att visa något vettigt. Kommer inte ihåg, men kanske ska man ställa kameran på någon typ av manuell mode isf
 

Brix

Aktiv medlem
Bländaren beter sig kontigt på mitt "Laowa 100mm 2,8 Ca- Dreamer Macro X2" på en Nikon D850.
Enda stället jag kan ändra på bländartal är genom att vrida på den innersta Bländaringen på Objektivet .
Så långt inga problem men !
På bländar ringen är det graderat från F2,8 upp till F22 , medans i displayen på kameran efter man tryckt på info knappen visar det allt mellan F0 till max F6 ?
Visar samma oavsett vilket läge jag kör på.

Är detta helt i sin ordning eller kan jag missat något dumt ?
Är ju lite svårt när man exempelvis vill blända ner men aldrig vet om man får mera än F6 .
Eller är det så att det bländar talet som bländarringen visar är det som gäller medans det som visas i displayen på kameran är fel ?

Annars tar det skarpa bilder trotts man får gå lite på känn liksom .
Det är ett helt manuellt objektiv som saknar elektroniska kontakter, vilket du också själv kan se om du kollar på baksidan av det.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Finns det några elektriska kontakter på objektivet? Om dessa saknas så kommer inte kameran att visa något vettigt. Kommer inte ihåg, men kanske ska man ställa kameran på någon typ av manuell mode isf
Nja, med ett korrekt konstruerat manuellt objektiv ska kameran kunna visa något vettigt, eftersom D850 har AI-koppling.

Är objektivdata inmatat, om objektivet saknar kontakter?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är ett helt manuellt objektiv som saknar elektroniska kontakter, vilket du också själv kan se om du kollar på baksidan av det.
Man bör kanske observera att manuella objektiv till Nikon även kan vara av AI-P-typ, vilket t ex gäller senare Samyang och Zeiss ZF2 eller nyare. Bland Nikons egna är det dock väldigt få, då AF-objektiven tog över. AI-P innebär att objektivet är manuellt, men har CPU så att kameran vet vad som sitter på och gör att det ger ljusmätning även om kameran saknar AI-koppling, liksom att bländaren kan styras som på ett vanligt AF-objektiv.

Lite förvånande att Laowa inte gjort som bl a Samyang, om det nu är så.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som Ztenlund länkar till kan man mata in data om objektivet. Även om det finns AI koppling vet ju inte kameran något om objektivet så hur vet kameran objektivets maxbländare att ha som referens, alltså utgångspunkt. Den vet att man bländar ner ett steg men från vilket värde? Därför utan åtgärd kan inte kameran, utan elektroniska kontakter, ange vilken blandare det är. På analoga tiden fanns ofta ett fönster som visade objetktivets bländarring i sökaren så man såg värdet analogt och kameran var inte beroende av att veta bländaröppningen, utan enbart om det var maxbländare som kamerans ljusmätare mätte från (AI-kopplad) eller om objektivet var nedbländat för då skulle exp automatiken på senare kameror öka slutartiden från det beräknade eftersom blandaren bländades ner vid tagningstillfället
 

ztenlund

Aktiv medlem
På analoga tiden fanns ofta ett fönster som visade objetktivets bländarring i sökaren så man såg värdet analogt och kameran var inte beroende av att veta bländaröppningen, utan enbart om det var maxbländare som kamerans ljusmätare mätte från (AI-kopplad) eller om objektivet var nedbländat för då skulle exp automatiken på senare kameror öka slutartiden från det beräknade eftersom blandaren bländades ner vid tagningstillfället
Jo, det är därför det finns två rader med siffror på Nikons egna objektiv, då den ena är till för att "smygspana" på inställd bländare.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
På pappas gamla F2 vred man alltid bländarringen till båda ändlägena när man bytte objektiv så att kameran skulle veta Max- och min-bländare.
Vilken bländare som var vald visste den dock ändå genom att alla objektiv hade gaffeln på samma ställe vid samma bländare. Bländarskalan var inbyggd i photomicen. Inget periskop användes för att spegla in vad det stod på ringen.

Men detta var ju före AI-kopplingen.
 
ANNONS