Annons

Bländarproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

larsol

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D300 där armen som skall hålla bländaren fullt öppen stannar i nedersta läget i stället för längst uppe, med påföljd att objektivet får minsta bländare i stället för största och det blir svårt att se något. Finns det någon inställning som jag har missat eller är det som jag tror att kameran är trasig, enkelt att laga eller bara slänga kameran?
 

IngSv

Medlem
Jag har en Nikon D300 där armen som skall hålla bländaren fullt öppen stannar i nedersta läget i stället för längst uppe, med påföljd att objektivet får minsta bländare i stället för största och det blir svårt att se något. Finns det någon inställning som jag har missat eller är det som jag tror att kameran är trasig, enkelt att laga eller bara slänga kameran?
Hej, du menar den lilla armen bakom objektiv fästet i kameran. Tyvärr om den inte har nått motstånd vid rörelse, så har ett mekaniskt fel på bländar kortet, gått sönder , trasigt.
Har haft det felet på min Nikon D300 , har bytt det kortet, men fick beställa reservdelar från Kina, men måste plocka isär kamera huset, bytte då även motordrive och slutare. Mycket pyssel med detta, men för att lämna till Nikon, för service är förmodligen en dyr och kostsam åtgärd
 
ANNONS