Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Blå färg, trots bra ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippidipidi

Ny medlem
Jag börjar med att be om ursäkt, jag är splitter ny på det här med fotografering av den mer avancerade sorten. Jag har nyligen skaffat mig systemdigital-kamera, och köpte i veckan ett teleobjektiv. Idag testade jag det för första gången ute.
Jag blev ritkigt nöjd med bilderna, den effekt jag använde mest (och kommer använda mest) är den som gör att hunden (som jag fotar mest) hamnar i full fokus, och bakgrunden blir suddig.
Men då blev färgen på hunden ganska tråkigt.
Här är en av bilderna från i morse.

Vad är det som gör att hunden får så tråkig färg?
Om ni ser på bilden under länken, så är den tagen med original objktivet (18-55 mm). Samma ställe, dock låg solen på.
http://s145.photobucket.com/albums/r209/DizaOtto/?action=view&current=4november2007005.jpg

Bilagor

• nytt objektiv 020.jpg
    nytt objektiv 020.jpg
    30.2 KB · Visningar: 608
Roennis skrev:
För det första heter det digital systemkamera :).

Oj, här har vi visst en språkpolis.
Tur att du klargjorde, Jag förstod inte vad Paula menade....

Hunden sitter i skuggan där ljuset har en annan färg (temperatur) är ljuset i bakgrunden som ligger i sol. Våra ögon ser inte det men det gör kameran. Bilder tagna i skugga tenderar ofta att bli lite kalla/blå för den automatiska vitbalansen korrigerar sällan fullt ut.
Prova att ställa im manuell vitbalans på skugga (eftersom hunden sitter i skuggan, det är ju inte molnigt).
Är det däremot molnigt/mulet kan du prova det läget. Då får dina bilder bättre och varmare färger.

Roennis skrev:
För det första heter det digital systemkamera :).

Prova att sätta vitbalansen (WB) på Molnigt.

Tack för rättelsen.. inte lätt med alla termer ;)

js1 skrev:
Oj, här har vi visst en språkpolis.
Tur att du klargjorde, Jag förstod inte vad Paula menade....

Hunden sitter i skuggan där ljuset har en annan färg (temperatur) är ljuset i bakgrunden som ligger i sol. Våra ögon ser inte det men det gör kameran. Bilder tagna i skugga tenderar ofta att bli lite kalla/blå för den automatiska vitbalansen korrigerar sällan fullt ut.
Prova att ställa im manuell vitbalans på skugga (eftersom hunden sitter i skuggan, det är ju inte molnigt).
Är det däremot molnigt/mulet kan du prova det läget. Då får dina bilder bättre och varmare färger.

När jag tar dessa bilder, för att få fokus på hunden och suddigt i bakgrunden så ställer jag in ratten (?) på "Av" och sen snurrar jag på snurran tills inställningen går ner till lägsta.
(Språkpolisen får mer än gärna flika in här med lite tips) ;)
Kan man även där ändra vitbalansen?

Tack för era svar!!!!!

Jan Emanuelsson skrev:
Kanske en snabb runda i PS kan fixa ditt problem.
Tog mig friheten att testa lite...

Oj, det blev ju bra! Men jag hoppas att jag ska kunna göra det även utan PS. PS är bra att ha i nödfall, om en riktigt grym bild blir lite för dålig i färgen..

Pippidipidi skrev:

Du har nog en knapp på kamerans baksida som är märkt WB - prova den.

Allra bäst är att fota i RAW-format, då kan du göra alla sådana här justeringar i efterhand i lugn och ro framför datorn. Det går även i JPG läget men ger inte riktigt samma fina resultat som från en RAW fil.

Ta och läs kamerans manual ett par gånger och kolla in artiklarna i "Fotoskolan" här på sidan så klarnar det nog mer när det gäller inställningar och terminologi.

Mvh
Anders

Med risk för att ämnet spårar ur:

Jag tycker gott man kan skriva systemdigitalkamera. Det finns (enligt exempelvis Nationalencyklopedin) systemkameror och det finns digitalkameror.

Det finns digitala systemkameror och det finns analoga systemkameror, och det finns systemdigitalkameror och kompaktdigitalkameror. Om man väljer att kalla sin kamera för digital systemkamera eller systemdigitalkamera beror enbart på vad man vill framhålla - att det är en systemkamera, eller att det är en digitalkamera.

Åter till ämnet:

Att hunden blir blå beror som redan framkommit på vitbalansen. När hunden sitter i solen belyses den av den gula solen, medan när den sitter i skuggan belyses den av den blå himmelen. Ögat och hjärnan anpassar sig snabbt till olika färg på ljuset, och du tycker antagligen att ett vitt papper är vitt oavsett om du tittar på det i solen, i skuggan eller i lysrörsbelysning. Kameran däremot ställer inte om sig på samma sätt utan fotar du ett vitt papper i skuggan kan det bli blått, och om du fotar det i lysrörsbelysning blir det grönt - eftersom ljuset faktiskt är blått respektive grönt.

Nu finns det ju som tur är bot mot detta. Genom att ställa in kamerans vitbalans på skugga när du fotar i skugga fattar kameran att det du uppfattar som ett vitt papper i skuggan, fast som egentligen är blått, ska se vitt ut på bilden också.

Sen brukar det finnas mer avancerade automatiska och manuella vitbalansinställningar också, där man kan fota ett vitt eller grått papper i det ljus man arbetar i, och tala om för kameran att det är det ljuset som ska betraktas som vitt.

Pippidipidi skrev:
Tack för rättelsen.. inte lätt med alla termer ;)

När jag tar dessa bilder, för att få fokus på hunden och suddigt i bakgrunden så ställer jag in ratten (?) på "Av" och sen snurrar jag på snurran tills inställningen går ner till lägsta.
(Språkpolisen får mer än gärna flika in här med lite tips) ;)

Tack för era svar!!!!!
Av=Aperture Value. Ju lägre tal, desto mer ljus släpper den in och därmed blir bakgrunden suddig, Bokhe som det kallas. Hoppas du lärde dig nåt ;D.
Vet dock inte vad du har för kamera, men man kan gå in i menyn och ändra vitbalans själv, mer specifikt.

Roennis skrev:
Av=Aperture Value. Ju lägre tal, desto mer ljus släpper den in och därmed blir bakgrunden suddig, Bokhe som det kallas. Hoppas du lärde dig nåt ;D.
Vet dock inte vad du har för kamera, men man kan gå in i menyn och ändra vitbalans själv, mer specifikt.

Bokhe? Vad är det?
Bokeh har man ju hört talas om men bokhe?

Paula, jag ser att du använder Canon 350D. Man kan också använda det medföjande programmet DPP (Digital Photo Professional) för att fixa till exponering och vitbalans. Du behöver inte skaffa dyra och avancerade Photoshop. Personligen använder jag mest DPP och Adobe Lightroom.

Nu har jag inte letat reda på någon bruksanvisning till en 350D, men jag är tämligen övertygad om att den i detta avseende är exakt likadan som min 400D. Där står det WB under den nedre pilknappen.
När kameran är på, tryck ev. halvvägs på avtrycket, så att inställningsdisplayen visas på skärmen. Tryck sedan på WB, så får du en lista på olika vitbalanslägen. Anagligen står den på AWB, vilket är automatisk vitbalans. Då gör kameran så gott den kan för att hitta rätt vitbalans på egen hand. Men om det inte finns något rimligt stort fält med vitt eller grått i bilden, kan kameran bli konfunderad.

Välj Skugga eller Moln och prova igen. Skugga ger mer effekt än Moln.

Glöm bara inte att ändra tillbaks till auto WB när du tagit din skuggbild ...

... det blir så jobbigt om man glömmer det.

ANNONS
Götaplatsens Foto