Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bladfilm 6x9 var?
- Trådstartare Chano
- Start datum
J. Patric
Aktiv medlem
Vad ska du ha bladfilmen till? För plåt/blandfilmskameror är formatet 6,5x9 och inte 6x9 även om det är lättare att säga det senare.
Photax säljer även Ilford Fp4 i 6,5x9
Agfa APX 100 finns också att få tag i 6,5x9 och kan troligtvis beställas hem av Scandinavian Photo.
Macophot ORT 25 finns också i det formatet, men måste framkallas i mjukarbetande framkallare om man vill få negativ med normal kontrast.
Vill man använda t.ex. Tri-X så kan man skära till 9x12 bladfilm i mörkrummet.
Photax säljer även Ilford Fp4 i 6,5x9
Agfa APX 100 finns också att få tag i 6,5x9 och kan troligtvis beställas hem av Scandinavian Photo.
Macophot ORT 25 finns också i det formatet, men måste framkallas i mjukarbetande framkallare om man vill få negativ med normal kontrast.
Vill man använda t.ex. Tri-X så kan man skära till 9x12 bladfilm i mörkrummet.
J. Patric
Aktiv medlem
Jag började lite smått med att framkalla bladfilm förra året, och använde skålar i totalt mörker. Inte helt lätt.
Så jag har nyligen köpt en CombiPlan bladfilmstank från Photax. Lite dyr dock.
Macophot ORT 25 kan man framkalla i skålar med rött mörkrumsljus tänt. Den filmen kräver dock en mjukarbetande framkallare.
Så jag har nyligen köpt en CombiPlan bladfilmstank från Photax. Lite dyr dock.
Macophot ORT 25 kan man framkalla i skålar med rött mörkrumsljus tänt. Den filmen kräver dock en mjukarbetande framkallare.
Chano
Aktiv medlem
Har precis börjat med bladfilm, har inte ens framkallat första. Kör annars med 120 film.
Ska bli kul att prova. Blir man fast måste man väl investera i en tank.
Macophot oRt 25 verkar intressant faktiskt.
Med såna här kameror spelar det ingen roll hur länge man får vänta på slutaren så asatalet är oväsentligt. Och vi har ju inte så bråttom här uppe J.Patric eller hur:0)
-Andrs
Ska bli kul att prova. Blir man fast måste man väl investera i en tank.
Macophot oRt 25 verkar intressant faktiskt.
Med såna här kameror spelar det ingen roll hur länge man får vänta på slutaren så asatalet är oväsentligt. Och vi har ju inte så bråttom här uppe J.Patric eller hur:0)
-Andrs
hasse lundberg
Aktiv medlem
Att framkalla bladfilm är ju rätt så bökigt.
Tankar eller bad funkar men är jobbigt, prova med att framkalla i tuber istället!
Kolla in BTZS filmtube , man laddar ett blad i en tub som framkallas med den tiden man vill, perfekt om du använder dig av zonsystemet, men det gör man väl om man använder bladfilm ;-)
Tankar eller bad funkar men är jobbigt, prova med att framkalla i tuber istället!
Kolla in BTZS filmtube , man laddar ett blad i en tub som framkallas med den tiden man vill, perfekt om du använder dig av zonsystemet, men det gör man väl om man använder bladfilm ;-)
J. Patric
Aktiv medlem
Macophot ORT 25 säljs av Kameradoktorn för runt 500 kr för ett 100-pack. Räcker länge. 
Maco rekommenderar deras framkallare LP-DOCUFINE LC (LC = Low contrast) till denna film för normal kontrast.
Jag blandar dock själv en brenzkatekin (catechol) baserad framkallare, som fungerar utmärkt.
Den bästa lösningen för framkallning, tycker jag, vore om Paterson tillverkade "spiraler" som tar bladfilm. Ställbar för 6,5x9 och 9x12 och 4x5", och som passar i deras dosor.
En tub vore heller inte tokigt. Sparar kemi.
Anders, vad är det för kamera du har?
Maco rekommenderar deras framkallare LP-DOCUFINE LC (LC = Low contrast) till denna film för normal kontrast.
Jag blandar dock själv en brenzkatekin (catechol) baserad framkallare, som fungerar utmärkt.
Den bästa lösningen för framkallning, tycker jag, vore om Paterson tillverkade "spiraler" som tar bladfilm. Ställbar för 6,5x9 och 9x12 och 4x5", och som passar i deras dosor.
En tub vore heller inte tokigt. Sparar kemi.
Anders, vad är det för kamera du har?