Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Blixt ändrar fokuseringen på (min) 50D!
- Trådstartare Warbird
- Start datum
Warbird
Aktiv medlem
Att filter rent allmänt kan försämra skärpan på telen finns det att antal trådar om, så det visste jag (och därför har jag inget filter på), men att filtret även kan strula till fokuseringen var nytt för mig. Man lär sig något hela tiden...Det kan faktist påverka. Hade en skumfocus race med ef 50 f/1.4 och eos 40D. "Störningen" där var uv-filtret. Varför vet jag ite, men bort med fitret och problemet var borta.
apersson850
Aktiv medlem
Inte så ologiskt, i och för sig. AF-modulen tittar ju också genom optiken, med alla filter och annat, när den ska hitta skärpan.
Warbird
Aktiv medlem
En teori (har inte kollat att det stämmer) är att du då får med hjälpbelysning från blixten, att den projicerar linjer som kameran fokuserar på istället för på dina testlinjer. Jag tror det går att stänga av hjälpbelysningen, kanske du då får ett annorlunda resultat.
Antagligen är den åldersrelaterad, min förvirring, men efter att ha haft samma problem en gång till med mitt nyinköpta 17-50 så konstaterade jag att hjälpbelysningen Inte var avstängd på blixten... Gott att ha något att skylla på.
Så, Anders, du hade rätt från början.
En slutfråga bara, varför har man en hjälpbelysning som får kameran att felfocusera kraftigt?
photographer
Aktiv medlem
vertikal eller horisontellt af läge bör nog justeras på verkstad dom kan ligga fel inbördes.Antagligen är den åldersrelaterad, min förvirring, men efter att ha haft samma problem en gång till med mitt nyinköpta 17-50 så konstaterade jag att hjälpbelysningen Inte var avstängd på blixten... Gott att ha något att skylla på.
Så, Anders, du hade rätt från början.
En slutfråga bara, varför har man en hjälpbelysning som får kameran att felfocusera kraftigt?
Blixten har vad jag vill minnas horisontella linjer och kameran kanske focuserar med den vertikala utan blixt beroende var och vad du focuserar på.
//Peter
Senast ändrad: