Annons

Blixt för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

arringo

Ny medlem
Hej,

Jag har fått en dille på att jag ska börja fota porträtt och behöver en blixt med tillbehör. Har youtubat en del och försökt hitta lite bra nybörjargrejer. Innan jag slår till tänkte jag kolla med er vad ni tror om följande paket? Bra? Dålig? Någon förändring? Räcker det med godox 860ii eller ska man lägga 500kr till och köpa 860iii? Köpa en helt annan blixt? Det är ju black week så fina priser på scandinavian photo.



https://www.scandinavianphoto.se/godox/s2-bowens-s-for-speedlights--ad200ad300ad400-1039638

 

Ventures

Aktiv medlem
Satsa på en bra blixt/paraplyhållare också. Länken mellan stativ och blixt. T.ex manfrottos snap tilthead eller den gamla 026:an. Kopiorna är inte lika bra. En reflexskärm är också bra att lätta upp skuggsidan med.
Det drar snabbt iväg med prylar så kolla efter begagnat för att komma ner i kostnad.
 

lonian

Aktiv medlem
Med de blixtar jag använt så har jag inte märkt någon skillnad på bilderna. Det är väl byggkvaliten som är olika, hur mycket blixten orkar med, så den inte överhettas osv eller inbyggd radio osv. Det blir naturligtvis skillnad om man väljer större blixtar för att lysa upp större rum.
 

Ventures

Aktiv medlem
Själv har jag tre nikon sb-800 som köptes begagnade. De pratar med kameran (eller tvärtom) och med varandra. Funkar bra där IR-överföring är möjlig. Gissar att de också är av bättre kvalitet än nya kinatillverkade märken.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej,

Jag har fått en dille på att jag ska börja fota porträtt och behöver en blixt med tillbehör. Har youtubat en del och försökt hitta lite bra nybörjargrejer. Innan jag slår till tänkte jag kolla med er vad ni tror om följande paket? Bra? Dålig? Någon förändring? Räcker det med godox 860ii eller ska man lägga 500kr till och köpa 860iii? Köpa en helt annan blixt? Det är ju black week så fina priser på scandinavian photo.



https://www.scandinavianphoto.se/godox/s2-bowens-s-for-speedlights--ad200ad300ad400-1039638

Den där listan är ungefär vad jag använder som min minsta blixtutrusning. Jag fotar både med Fuji och Canon. Ofta vid samma tillfälle. Då har jag en trigger för Canon på den kameran och en för Fuji på Fujikameran. Båda kamerorna använder samma blixtuppsättning. Den är lätt att ta med och ett transparent paraply fungerar oftast bra. Dessutom kan man sätta blixt och paraply på ett selfiestativ och hantera det själv. Kameran i ena handen och blixten på selfiesticken i den andra. Det är givetvis enklare att sätta blixt och paraply på stativ. Stativ är lätta att folk snubblar över och utomhus blåser de lätt omkull. Det bästa är givetvis att ha med sig en eller flera assistenter. Brukar vara lätta att röststyra. Kanske skall du också kika på Godox Speedlite V1 som har ett runt blixthuvud. En del påstår att dessa ger ett jämnare ljus. Dessutom finns det en hel del tillbehör till den modellen. Kaffebrus och Photax har ett brett sortiment för studio och mycket Godoxprylar. Lycka till nu. Det finns en kille på youtube som har bra instruktioner när det gäller mycket runt Fuji. Godox blixtar är inte direkt intuitiva och manualerna är en katastrof. Ger dig länken till hans del 3 i blixtfotografering med Godox och Fuji.
.Kanske vill du börja redan på de tidigare avsnitten. Pal2tech pratar som en kulspruta så var beredd att pausa så du kan smälta en tugga åt gången.Ytterligare batteri behöver du troligen inte. Är blixtarnas kraftiga batterier laddade så räcker de väldigt långt.
 
Senast ändrad:

nivas

Aktiv medlem
Den största skillnaden mellan II och III är nog den där ledbelysningen för inställningsljus, som även kan användas till video. Nackdelen med den är dock att den inte verkar sprida på samma sätt som själva blixten, så jag skulle nog spara 500:-.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
V860 har laddbart batteri, även V1.
Bra om man fotar mycket.
Fotar man inte så mycket så kan TT685 vara ett bättre alternativ.
Drivs av vanliga AA batterier o de kan man få tag i på vilken affär som helst.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Den största skillnaden mellan II och III är nog den där ledbelysningen för inställningsljus, som även kan användas till video. Nackdelen med den är dock att den inte verkar sprida på samma sätt som själva blixten, så jag skulle nog spara 500:-.
Den största skillnaden mellan II och III är nog den där ledbelysningen för inställningsljus, som även kan användas till video. Nackdelen med den är dock att den inte verkar sprida på samma sätt som själva blixten, så jag skulle nog spara 500:-.
En annan skillnad är bättre användargränssnitt (snarlikt V1) och "inställningsljuset" lyser åtminstone åt samma håll som blixten.
Eller lägg till lite mer och skaffa en V1, som har praktisk magnetfattning för filter m.m.

 

unoengborg

Aktiv medlem
Själv har jag tre nikon sb-800 som köptes begagnade. De pratar med kameran (eller tvärtom) och med varandra. Funkar bra där IR-överföring är möjlig. Gissar att de också är av bättre kvalitet än nya kinatillverkade märken.
Nackdelen är väl att Nikon har ett väldigt litet blixtprogram jämfört med t.ex.- Godox, vilket är en nackdel ifall man skulle vilja bygga vidare med mera avancerad studio utrustning.
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Jag köpte en Godox V1 som jag var nöjd med tillsammans med ett stativ och en octabox men insåg snabbt att jag inte behöver blixt för porträtt då jag föredrar naturligt ljus. Inte använt blixten på två år och använde octaboxen en gång. Blixten är såld med du kan få köpa octaboxen med stativ om du vill.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag skulle inte bygga min studio på godoxblixtar om jag tog steget från nyfiken nybörjare till yrkesfotograf. 😉
Njä, märket de oblygt kopierar har ju numera även ett officiellt samarbete med Nikon… Jag har också tre Nikon-blixtar, två SB-800 och en SB-700, plus den senast tillkomna SU-800. Bara en SB-800 är köpt ny för 15+ år sedan, resten beg. Men det är klart att har man studioambitioner från början finns det annat att köpa, men det har aldrig varit min avsikt. Samma sak om man vill köra i gassande solljus utomhus där IR-styrningen fungerar dåligt.

Nu länkas det dock till Fuji-kompatibla saker och då finns det ju inte alls samma mängd originalblixtar som flyter runt, så det här med att köp en hög sådana billigt är nog inte särskilt aktuellt helt oavsett.
 
ANNONS