Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt - ridå?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotojohan

Aktiv medlem
Håll i hatten. Har nu fotat med mitt studio-kit några gånger och märker att om jag använder slutartid kortare än 1/200 så får jag en svart kant i nedre delen av bilden. Kör jag således på s1/320 så är nästan hela bilden svart, bara 2-3mm i övre kanten syns. Vad beror detta på ?

I handboken för blixten står det så här:

"Flaching Duration: 1/600sec. @t=0,1; 1/1000sec @t=0,5". Vad betyder detta?

Använder en Canon 400D med radio sändare.

Tacksam om någon kunde klargöra vad jag gör för fel.

Mvh fotojohan

Det beror ju just på att du använder kortare tider än kamerans blixtsynktid, som är 1/200s på 400D.
Ridån öppnar inte helt utan en liten springa rör sig över sensorn. Om du använder kortare tid a
än blixtsynktiden så får du inte hela bildytan belyst under den tid som slutaren är öppen.

Hej! Det där har jag inte fattat teorin bakom... Rent parktiskt så kan jag fota med blixt.

- Vad innebär blixtsynktid?
- Hur funkar ridån egentligen??
- Vad händer när man ställer in kameran på High speed synk (varför är inte alltid kameran intälld på high speed synk??)

Skulle någon kunna hjälpa mig att reda ut detta i detalj så skulle jag bli jätteglad! (En länk till en teknisk beskrivning kanske någon har)

mvh

Tobias

Fotobias skrev:
- Vad innebär blixtsynktid?
- Hur funkar ridån egentligen??
Enkelt uttryckt är ridåerna "två rullgardiner". Den första ridån öppnar, "rullgardinen dras upp". En viss tid senare dras nästa ridå för. Den stänger alltså, och dras från samma håll som den första. Ridåerna går med konstant hastighet, och det är alltså storleken på glipan mellan dem som bestämmer exponeringstiden. Olika delar av bilden exponeras inte i samma mikrosekund.

Blixten lyser ju bara en extremt kort tid, och då måste första ridån ha öppnat helt, men den andra ridån får inte ha börjat stänga än. Detta är bara möjligt för tillräckligt långa tider, "blixtsynktiden" och längre.

Begripligt?

Här kommer svaret som film. Mycket enkelt och instruktivt förklarat (om man vänder slutaren 90° så att den svarta kanten kommer nertill i bild).

http://www.studiolighting.net/digital-photography-one-on-one-e001-key-shifting-and-shutter-speed/

Edit: Länken ville visst inte peka ända fram...

Ta denna i stället http://www.studiolighting.net och klicka dej vidare på "Free video tutorials". Längst ner på den sidan finns en länk till filmen "Digital Photography One On One E001 - Key Shifting and Shutter Speed". kolla på den.

/Thomas

Så här tänker jag, vet inte riktigt om det tekniskt är helt korrekt men principen borde stämma:

Tänk dig en dörr med gångjärnen till vänster. Om denna dörr snabbt skall öppnas och sedan stängas för att under en begränsad tid släppa in ljus kommer den högra delen av dörren att släppa in ljus under en längre tidsperiod än den vänstra, eller hur? Skulle en slutare fungera på det viset skulle man alltså få en ojämn exponering.

Istället får man tänka sig att det finns två ridåer framför dörren. Den ena ridån är fördragen och den andra ihopsamlad på ena sidan, till exempel på höger sida. När ljus skall släppas igenom dras den fördragna ridån åt vänster varpå ljus släpps igenom. När exponeringen är klar dras den tidigare ihopsamlade ridån för dörröppningen, från höger till vänster även den. På så vis blir varje del av dörröppningen öppen under lika lång tid. Problem uppstår om man vill ha dörren öppen under en kortare tid än den tid som krävs för att dra ridån åt sidan. Då måste den ihopsamlade ridån dras för innan den fördragna helt har dragits bort. På så vis blir det som en spalt som rör sig över dörröppningen. Om man då samtidigt fyrar av en blixt (som har en väldigt kort brinntid) kommer denna att lysa genom en spalt mellan ridåerna, aldrig genom en helt öppen dörr. Bakom dörren kommer då vissa partier aldrig att belysas av blixten.

Hoppas att min förklaring duger! Kan inte hänvisa till några bilder eller bättre förklaringar tyvärr.

Tackar, Bra beskrivet!

Om jag fattat rätt så är alltså blixsynktiden lika med den tiden det tar för en rullgadin (dörr) att passera censorn...

Men hur löser "high speed synk" detta (blixtbilder med snabbare tider än blixsynktiden)??

Edit: Har inte tittat på länkarna från Thomas ännu, så jag kanske har missat svaret där...

Senast ändrad:
Fotobias skrev:
Men hur löser "high speed synk" detta (blixtbilder med snabbare tider än blixsynktiden)??
Snabbare slutartid? I så fall antar jag att kameran har "elektronisk slutare", någon sorts till/från-knapp till sensorn, snarare än en mekanisk slutare med ridåer. En del kameror lär ha mekanisk slutare för långa tider och elektronisk för korta.

Edit: ...och det är en enorm skillnad på en censor och en sensor... :)

Bengt Johnsson (BengtJohnsson) skrev:
Snabbare slutartid? I så fall antar jag att kameran har "elektronisk slutare", någon sorts till/från-knapp till sensorn, snarare än en mekanisk slutare med ridåer. En del kameror lär ha mekanisk slutare för långa tider och elektronisk för korta.

Precis: slutartid menade jag.
Skulle kunna var en förklaring.

Edit: ...och det är en enorm skillnad på en censor och en sensor... :)

HAHA! och jag som alltid trott att det satt en liten censor i min kamera :)

Vissa moderna blixtar kan lysa, eller kanske snarare likt ett väldigt högfrekvent stroboskop upprepade gånger blixtra, under en lite längre tidsperiod. Varje del av senson blir då någon gång belyst av blixtljuset. Priset för denna funktion är att effekten minskar, dvs blixtens ledtal minskar.

High speed sync funkar så att blixten slår ett antal blixtar i snabb följd ( så hög frekvens att det i praktiken funkar som ett kort men konstant ljussken ). På så vis är blixten med under hela resan som slutaren gör.
Därför är också blixten väldigt begränsad i möjlig styrka när den används på det sättet.
Har själv använt det för upplättning dagtid då 1/250sek är lite för lång tid.
Räckvidden blir dock bara någon enstaka meter i detta läge.

Edit: Så hann någon annan före då bara för att man skriver så sakta ;-)

Fotobias skrev:
Då brinner blixten under en mycket längre tid, så det gör inget att hela bildytan inte är exponerad samtidigt.

Detta på bekostnad av blixtens ledtal, förstås. Den kan antingen brinna med mycket ljus under kort tid, eller lite ljus under lång tid.

Fotobias skrev:

Då blixtrar inte blixten En gång utan den "strobar" ut ljuset under så lång tid som krävs. Därför minskar även ledtalet vid highspeed synk. (Blixten måste pulsa ut ljuset flera gånger så att säga)

Tackar för bra beskrivningar!!!!
Nu har jag lär mig något jag länge funderat över... (syftar inte på att sensor stavas med s) :)

JoakimS skrev:
Det beror ju just på att du använder kortare tider än kamerans blixtsynktid, som är 1/200s på 400D.
Ridån öppnar inte helt utan en liten springa rör sig över sensorn. Om du använder kortare tid a
än blixtsynktiden så får du inte hela bildytan belyst under den tid som slutaren är öppen.

Då kan jag alltså inte fota med 400D med kortare slutartid än 1/200 ?? I kamerans manual står det så här:
"Kameran kan synkroniseras med enkla blixtaggregat från andra tillverkare än Canon vid tiden 1/200sek. eller kortare".

Lovar dom mer än dom kan hålla iom den texten? Eller går det plåta med kortare??

ANNONS
Götaplatsens Foto