Annons

Blixt skickar bara infrarött vid Auto

Produkter
(logga in för att koppla)

eLik

Aktiv medlem
Hej!

Jobbar som vimmelfotograf i Göteborg och har aldrig haft några direkta problem med min D70 tidigare. Dock slutade blixten/kameran att skicka ut infrarött när jag jobbade i onsdags. Förmodade att batterierna började bli dåliga eftersom den betett sig sådär tidigare då, men nu när jag provat med nya batterier så vägrar den fortfarande att skicka ut infraröda signaler från blixten.

Är det någon som kan tänkas veta var problemet ligger? Kör jag den på auto så är allt som vanligt, men jag måste fota manuellt när jag är ute, och utan infrarött hittar den aldrig fokus, det kan ta 5-10 min innan ljuset är tillräckligt för att den ska fokusera.

Ska jobba inatt så är väldigt tacksam för snabba svar under dagen!

Mvh Björn E

Antar att du menar fokus assist-ljuset, det som tänds när man fokuserar?

Du har möjligtvis inte bara råkat stänga av "Fokus assist" eller vad det heter i menyn?

Det går inte att stänga av fokusassist med en extern blixt. funkar bara med den inbyggda. Jag gissar att du har satt fokusläget på AF-C eller valt något program där du får kontinuerlig fokus för då stängs hjälpbelysningen av oavsett inbyggd eller extern blixt.......

IR ljuset och den inbyggda funkar bara i AF-S läget....

På min SB-600 går det att stänga av...inte från kameran, men i blixtens meny. Med den påslagen står det AF-ILL, annars NO AF-ILL, men då borde den kanske å andra sidan inte funka i Auto...har iofs inte testat det.

AF-C teorin verkar dock trolig. I Autoläget blir det ju automatiskt AF-A (antar jag även på D70, så är det i alla fall på mina hus, D50 och D80) alt. AF-S om AF-A inte fanns på D70.

Missade givetvis att det finns andra blixtar än 800:an....och det går bergis att stänga av den även i 800:an

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto