Annons

Blixt som har badat och ej fungerar efteråt

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
För några dagar sedan passade jag och min blixt på att ta ett gemensamt dopp. Blixten är en SIgma EF 500 DG Super. Det som händer efter badet och nödvänig upptorkning är att det inte kommer någon blixt. Jag hör att den laddar upp, displayen, knappar och motorzoomen beter sig normalt.

Kan tillägga att när jag tog upp den ur vattnet avgav den en blixt.

Vilken kan vara den troligaste komponenten som har tagit stryk?

Kan tillägga att det kittlar rätt duktigt i fingrarna när jag kom åt elektroniken intill blixtröret.

Släng den i återvinningen.
Jag har dränkt flera blixtar i läckande undervattenshus och jag kan lova dig en sak: den är bortom all räddning.
Elektroniken tål inte vatten: kretskorten korroderar sönder då batterierna fortfarande ger ström till dom blöta komponenterna.

Min första tanke - provade du att bränna av en blixt direkt när du kom upp...? Jag hoppas inte för i så fall är det stor risk att det är problemet. Hade den bara blitt blöt, torkad och SEN testad hade chansen varit större. Men om du provade direkt är risken stor att du kortslutit kretskortet. Jag är visserligen ingen fena på blixtar men jag skulle tippa att samma elektroniska principer gäller som för några andra tekniska prylar jag råkat dränka genom åren. Det första man ska göra om man råkar bada en icke badbar elpryl är att stänga av den, ta ur batterierna och torka grundligt innan man provar över huvud taget.

//Rickard

Service rekommenderas

Mycket troligt att det är någon/några högspänningskomponenter som tagit stryk. Dioder, kondensatorer, urladdningsröret eller att kvarvarande fukt gör att uppladdning ej kan ske.

Det är inte särskilt tillrådigt att ge sig in i en blixt för egen hand. Lämna den till service istället.

/AnWi

ANNONS
Götaplatsens Foto