Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtbekymmer till EOS350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse J

Medlem
Hej!
Är nybliven ägare till en EOS350D och två objektiv. Den ibyggda blixten fungerar utmärkt till båda två. (Det är ju inte mycket att "hänga i granen" men den gör i alla fall sitt jobb).
Köpte i dag en beg. Sima EF500DG super som enl. uppgift skall ha använts till en 350D men jag får inte det att funka.
Det blixtrar, zoomen funkar, den indikerar att den använde 1/60 5,6 men det blir i stort sett ingen bild alls.
Med den ibyggda med samma inställning funkar det klockrent till båda objektiven.

Jag kör med laddningsbara batterier.....det går ju till min EZ540 men går det till denna?
Kan det vara något handhavandefel eller är det sannolikt att det är fel på antingen huset eller blixten??

Kan det ha något med programvaruversionen i kamerahuset att göra och kan jag i så fall uppgradera denna till en nyare version själv eller lämnar man in sådant?

Tacksam för ideer och tips.

M.V.H.
Lasse J

Jag antar att Du menar Sigma... ;-)

När Du säger "det blir i stort sett ingen bild alls" - vad blir det för bild då? Blir den svart? Vit? Randig?

/ Kiwi

Hej!
Visst menar jag sigma :)
Jo, den blir våldsamt underexponerad.
Det "verkar normalt" när man tar bilden, men det är väl något med automatiken som är urspårat på något vis.

Jag har inte senaste programvaran i kameran.
Har 1.0.0 och senaste är 1.0.3 tror jag.

/Lasse J

Hinner blixten ladda fullt (den lilla röda dioden bakpå tänds)? I TTL-läge kommer det även fram en skala längst ned i displayen som visar inom vilket avståndsintervall blixten kan reglera ljuset.

Är blixten inställd på någon exponeringskompensation?

Funkar den om du testar manuellt?

Har du provat med en annan uppsättning batterier?

Kan det vara så att blixten är i ngn form av master-läge dvs används för att styra andra blixtar. Har för mig att man då via kameran(eööer blixten) kan styra om blixten på kameran ska lösa ut eller om den bara ska styra ev slavblixt.
Kolla manualen till kamera och blixt där står det hur du ska göra inställningarna för detta.

Denna funktion vet jag finns på 550 och 580EX så det är inte omöjligt att det även finns på sigman.

/PG

Funktionen finns även på Sigman, och kan säkerligen ställa till det. Men om batterierna plockas ur och sedan sätts i igen kommer blixten (om jag inte missminner mig fullständigt) att hamna i grundläge, ETTL.

Jag tycker du skall uppdatera kamerans firmware till att börja med. Minns jag inte fel så var det en rätt viktig uppdatering som kom efter den du har.

Kör sedan kameran manuellt och testa blixten.
I manuellt läge kan du använda en herrans massa tider. Allt efter tycke och smak.

Sigman klarar uppladdningsbara batterier galant, så det bör du köra på.

Den där Sigman är en bra blixt med många nyttiga funktioner. Dock kan det ställa till det för en, om man inte är en van användare av en blixt med massor av funktioner. En kväll med manualläsning rekomenderas starkt.

Tackar allra ödmjukast för alla tips :)

Har i ett något vaknare tillstånd än vad jag var i går när jag öppnade paketet upptäckt att ett av stiften (det i mitten) var ganska illa oxiderat.
Vet inte exakt vad det stiftet gör men uppenbarligen blir bilden våldsamt underexponerad om det är oxiderat.

Jag skall lusläsa manual för både kameran och blixten för den verkar kunna en hel del.
Jag skall även uppgareda kamerans firmware.

Än en gång tack för alla svar.

M.V.H.
Lasse J

ANNONS
Götaplatsens Foto