Annons

Blixtfotografering mot vatten

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
För ett tag sedan så experimenterade jag med blixtfotografering i olika miljöer.
Vid ett tillfälle så skulle jag fotografera några svanar i vatten med upplättningsblixt.
Resultatet blev väldigt oväntat och inte alls bra.
Svanarna blev aldeles utfrätta trots att blixten efter tagningen visade att ljuset inte räckt till för en korrekt exponering.
Vattnet däremot blev väldigt fint exponerat.

Hur kommer detta sig och hur skall man göra för att ta liknande bilder med bra resutat.

Visar nedan hur den misslyckade bilden blev.

Bilagor

• svanar.jpg
    svanar.jpg
    28.7 KB · Visningar: 138
Jag tror en del av svaret ligger i hur vatten reflekterar ljus: som en spegel. Ditt blixtljus har studsat bort från kameran, och om du har TTL-mätning på blixtljuset har blixten då gett så mycket ljus den kan och ändå tycker den att det inte räcker till. På bilden ser det ut som om det bara är svanarna som kan tänkas reflektera ljus tillbaka till kameran, och de räcker inte till för att kompensera allt det ljus som reflekteras bort från vattnet. Det enda tips jag kan komma med är att du mäter befintliga ljuset på någon av svanarna och låter kameran/blixten räkna ut hur mycket extraljus som behövs, ställer in detta och sedan tar bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto