Annons

Blixtfrågor Nikon D200/SB800/slavar

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
Läser i de inte allt för pedagogiskt upplagda instruktionsbövkerna till kamera och blixt men blir inte klokare. När jag använder den inbyggda blixten i D200 samt en SB800 som Remote, går det inte att stänga av rödaögonblixten då? Jag ska använda till porträtt och det går nästan inte att undgå att blinka med den strobo-blixt som kommer nu. Har även testat att använda slavblixtar med paraply tillsammans med SB800 men bilderna blir jättemörka. Behöver kompensera tre steg + för att få rätt exponering. Med en blixtljusmätare kunde jag ju köra manuellt, men går det inte att få det att fungera ändå?? Skulle det bli stroboblixtar om jag skaffar en blixt till och har den på kameran istället för att använda den inbyggda??

För att undvika den värsta stroben måste du göra såhär: Commanderläge: inbyggd blixt --, sedan manuellt på vilken grupp du nu placerar SB-800 i och köra lite trial and error. TTL kräver en hel del blinkande! Ett alternativ är att använda FV-låset, men om du placerar blixten på ett annat avstånd än mellan kameran och motivet krävs det kompensation pga d-chippet. Jag brukar dessutom skärma av den inbyggda med lite alu folie, vinklat mot 800:an, för att slippa ströljus från den inbyggda. Hoppas det här hjälper lite.

ANNONS
Götaplatsens Foto