Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Blixtproblem 420EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuga

Aktiv medlem
Min blixt uppför sig mysko och jag klurar på om det bara är någon inställning som skall ändras.

Med min 20D verkar det inte finnas någon kontakt med blixten över huvud taget och det tyder ju på att den är kass, men med min 1DmkII blixtrar det som bara den, men det verkar bara finnas ett läge; fullt blås så bilderna blir i princip helt utfrätta. Någon som har en aning om vad det kan bero på?

Först trodde jag ju att blixten pajjat, men den funkar uppenbarligen med andra kameror än 20D:n. Den inbyggda blixten p 20D:n funkar som den ska...

Hoppas nån har nått bra tips!
/Tomas

Speedlite 420 ex

Jag blir heller inte klok på blixten. Jag använder den med en Canon Powershot G6 och med Powershot G9 och den zoomar väldigt konstigt, och bara när man riktar blixthuvudet rakt fram. Var inne i en fotoaffär här i Stockholm och dom sa att när man inte riktar huvet rakt fram spelar ju inte blixttäckningen någon roll, och då tänkte jag att så måste det ju vara.

Men den skjuter nog av som den ska i alla fall. Kör vanligtvis Nikon D200 och en SB800 och där är det ju raka rör, inga problem någonstans. Innan dess en F100 och en SB28, inga problem här heller. Och så vill man ju att det skall vara.

Lite har jag tänkt att det kan vara att Speedlite 420EX inte är riktigt avsedd för de senaste digitala modellerna.

Tyvärr får man ju absolut ingen hjälp alls från Canon i de här fallen. deras webbsida är ju en katastrof.

Ingen manual...

Nej jag har ingen manual, men det borde väl gå att hitta.

Tidigare har den dockfungerat problemfritt för mej. Slutade bara fungera med 20D:n helt plötsligt..

För min del tänker jag att om det inte är något väldigt enkelt och vanligt problem så är det kanppast lönt att lämna blixten till Canon. Blir nog en ny i sånt fall....

Modellerna med EX på slutet är avsedda för digital fotografering.

Det känns som om blixten tappat lite av kontakten med kameran. Har du provat att rengöra kontaktstiften i anslutningen på blixten?

Speedlite 420ex

Jo men visst, det kan ju vara en bra idé. Ta fram en gammal tandborste och borsta på stiften! Fiffigt och enkelt!

I stockholm fanns förr tre bra verkstäder som kunde fixa blixtar, Fapo på söder, Canon Fotoservice på Kungsholmen och dom där killarna på artillerigatan vid valhallavägen, men nu vet jag inte vart man vänder sig längre. Finns bra verkstäder i Malmö, vet jag. Kameraservice och någon annan.

h

Jag fick precis det problemet när kontakten med kameran var dålig. Lite fint sandpapper och ett par svep över kontakerna löste det för mig.

ANNONS