Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtproblem SB-80 hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

felle

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis upptäckt att det verkar vara något fel med min SB-80dx. Det där knappt hörbara pipljudet som kommer när man fyrat av en blixt låter hela tiden, eller rättare sagt tills batterierna tog slut. Satte i helt fulladdade batterier. Pipljudet var blev lägre och lägre i ton ända tills batterierna var helt slut efter mindre än 5 min. Jag stängde av och satte på igen, men ingenting hjälpte. Det verkar som om det har blivit någon sorts kortslutning, som gör att batterierna sugs ut direkt.

Är det någon som har varit med om samma problem, antingen med SB-80 eller med någon annan blixt? Nån som har nån aning om vad man kan göra åt det?

Det börjar bli lite panik, har ett fotojobb imorgon där den behövs...

Tack

/Felix

Det låter onekligen som du har råkat ut för en kortslutning. Jag antar att pipljudet du syftar på är ljudet man hör när kondensatorerna laddas upp, tydligen så når dessa aldrig full laddning. Kondensatorer är otrevliga ting att handskas med om man inte vet vad man gör, så försök inte fixa något själv. Jag tror ditt enda alternativ är att lämna in blixten på reparation och försöka låna/hyra en ersättningsblixt till i morgon.

Prova en gg med andra batterier.

Om 1 uppladdnignsbart är sönder så kan det suga ut de andra batterierna. Följden av det skulle kunna bli att kondensatorerna inte har fått tillräcklig spänning eller effekt.

Annars låter det som att blixten är kaputt.

ANNONS
Götaplatsens Foto