Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

blixtproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonPaulin

Aktiv medlem
Hej,

jag har en polare som har problem med en blixt jag sålt till honom. En Nikon sb600

Av någon anledning så löser inte blixten ut varken på kamera eller med test-knappen. Vi har "resetat" och inget händer. Blixten "klickar" dock om man lyssnar noga när man trycker på testknappen.

Befarar att det är lampan som har gått, kan det vara så och vart vänder man sig i så fall för reparation?

Eller... kan det vara något annat fel som går att åtgerda själv?

tacksom för hjälp!
MVH/Simon

SimonPaulin skrev:
Hej,

jag har en polare som har problem med en blixt jag sålt till honom. En Nikon sb600

Av någon anledning så löser inte blixten ut varken på kamera eller med test-knappen. Vi har "resetat" och inget händer. Blixten "klickar" dock om man lyssnar noga när man trycker på testknappen.

Befarar att det är lampan som har gått, kan det vara så och vart vänder man sig i så fall för reparation?

Eller... kan det vara något annat fel som går att åtgerda själv?

tacksom för hjälp!
MVH/Simon

Varför vänta på svar när du kan ringa direkt till Nikon?

Adam

Re: Re: Re: blixtproblem

BempaS skrev:
Vad har man forum till för..? ;-)
/Benny
Exakt! Uppenbarligen hög tid nu för dig att noggrant tänka igenom Bennys fråga, Adam.

Det finns en hel del av oss här på Fotosidan som inte befinner sig i samma lyckosamma situation som du, Adam, tydligen gör(?), dvs att inte alls behöva tänka på pengar, och därför utan minsta betänkande kan kontakta märkesservicen direkt. Jag anser tvärtom att det är väldigt KLOKT att först kasta ut en fråga här, eftersom det mycket väl kan råka finnas någon som tidigare har råkat ut för just detta, och i bästa fall kanske kan säga - "Enkelt fixat, gör bara så här", eller i värsta fall - "Tyvärr, det är ingenting du själv kan åtgärda, det är bara att bita i det sura äpplet".

Vad Simon behöver är alltså seriösa svar från sådana som vet något om hans specifika problem. Han är knappast betjänt av att någon med signaturen "Tyckaren" kommer in och tycker! Adam, förstår du inte att du då bara åstadkommer en störning här, och inte bidrar med något som helst konstruktivt?

Eller ligger det möjligtvis till på det viset att du råkar vara delägare i, eller på annat sätt tjänar pengar på Nikon, och att detta egenintresse gör dig blind för vad det är som trådskaparen frågar efter? Eller är det kanske så att du tror att Fotosidans Forum har tillkommit enbart för att du ska kunna få utlopp för dina behov av att vara dryg och spela överlägsen?

ANNONS
Götaplatsens Foto