Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bokeh?

Produkter
(logga in för att koppla)

nailstream.com

Aktiv medlem
Finns det objektiv där jag kan få octagon och cirkulär bokeh samtidigt? Motljus i bokskog har en tendens att ge oval bokeh med inslag av octagon bokeh medans sidoljus nära sjöar ofta ger kraftigt markerad bokeh i octagonform.
Märkte även att polariseringsfiltret har ger bokehn mer dubbleringar i vinjetteringen.

Hur ska något kunna vara åtthörnigt och cirkulärt samtidigt?
Att motljusringarna blir ovala i utkanten av bilden beror nog bara på bildvinkeln har jag för mig. Alltså, ju vidvinkligare desto med ovala oskärpecirklar i kanterna. Men jag kan ha fel.

Om det där med "oval bokeh" blir mer och mer påtagligt ju längre ut mot hörnen du kommer så lär det bero på att du använder en bländare där objektivet fortfarande har påtaglig vinjettering. På full öppning ser man tydligare att den runda bländaren blir linsformig utåt bildhörnen, om man tar loss objektivet och tittar in i det inser man att det beror på att andra runda hål än just bländaren skymmer ljuset utåt hörnen. Först efter ett par stegs nedbländning är det ENBART bländaren som bestämmer ljusinsläppet och objektivet är då vinjetteringsfritt (i mer ordagrann mening). Med "linsformig" menar jag alltså INTE den elliptiska tendens som Martin avser (den finns också, men brukar med vanliga spegelreflexvidvinklar inte vara så störande) utan att att "ovalen" har två skarpa hörn i tangentiell led.

Det enda som hjälper mot detta (om man fortfarande vill kunna använda samma bländare) är objektiv som är ljusstarkare och alltså ger vinjetteringsfrihet vid samma bländare som du nu använder. Fördelen med den högre ljusstyrka är alltså i detta fall att du slipper vinjetteringen vid långt större bländaröppning.

Pupillen skrev:
På full öppning ser man tydligare att den runda bländaren blir linsformig utåt bildhörnen, om man tar loss objektivet och tittar in i det inser man att det beror på att andra runda hål än just bländaren skymmer ljuset utåt hörnen.
Aha, det är alltså därför de ovala "cirklarna" ofta har helt olika rundning på in- och utsidan! Man lär sig nåt nytt varje dag:)

ANNONS
Götaplatsens Foto