Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brända högdagrar

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du fotar i Rawformatet kan du justera exponering med mera i Camera Raw så att du får bort allt eller en del av det brända så att säga. Ett knep kan vara att dra ner på exponeringen och höja brightness.

Mvh

David

Om du menar brända alltså utfrätta vita partier i högdagrarna så finns det nog inget som kan rädda dessa. Det saknas information i dessa partier.

Alternativet till RAW är att ställa in mjuk kontrast om man spar bilderna i jpeg. Om en bild är mjuk så kan man ganska lätt höja kontrasten i redigeringen. Lämpligen genom att justera nivåerna.

Om bilden har för hög kontrast i jpeg dvs om de mörka partierna är igengrodda och saknar detaljer och/eller de ljus partierna är utfrätta så är det inte mycket att göra åt detta i efterhand.

Tack alla för svar. Var rädd för att det skulle vara kört för redan tagna bilder. Har inte börjat fota i RAW ännu - eller rättare sagt, lärt mig efterarbetet. Men definitivt skall jag göra det.

När min 350d var ny tog jag några hundra bilder i jpg, eftersom jag, så att säga, inte "orkade" sätta mig in i RAW-hanteringen. Hade fullt upp med att sätta mig in i hur kameran fungerade. Sen tog jag RAW+jpg vid en fotoutflykt, och när jag sen testade att hantera mina RAW med RawShooter essentials insåg jag skillnaden! Jösses! Sen dess har jag inte tagit en enda jpg!

//Anders

Om det finns någon information kvar i högdagern kan man rädda den i PS med Skuggor/Högdagrar.
Förbluffande mycket som går att rädda, ibland...

Testa att använda Efterbelys verktyget och ställ in det på Högdagrar, om det inte finns nån information kvar där blir det vita grått, annars kan du få fram lite mera information iaf, så länge som det inte är grovt överexponerat.

ANNONS
Götaplatsens Foto