Annons

Brännmärken i kamerahuset efter objektivbyte i starkt solsken

Produkter
(logga in för att koppla)

iR1ZZ

Medlem
Hej!

Igår var jag ute hela dagen och fotograferade en cykeltävling. Det var väldigt varmt och och klarblå himmel. På slutet av dagen när jag höll på och bytte objektiv så upptäckte jag att jag hade något som liknade brännmärken i kamerahuset och på spegeln (se bifogade bilder). Det måste ha bildats en brännpunkt lika som när man eldar med ett förstoringsglas i solen när jag bytte objektiv...

Är detta möjligt och har det hänt något liknande för någon av er?

Mvh Jocke

Bilagor

• JR_Photography-4090.jpg
    JR_Photography-4090.jpg
    24.1 KB · Visningar: 1,250
  • JR_Photography-4093.jpg
    JR_Photography-4093.jpg
    14.6 KB · Visningar: 1,244
  • JR_Photography-4094.jpg
    JR_Photography-4094.jpg
    17.9 KB · Visningar: 1,248
Är detta möjligt och har det hänt något liknande för någon av er?
Naturligtvis är det möjligt. Det finns en anledning till att det heter brännvidd. :)

Det har inte hänt någon av mina kameror, då jag känner till faran, men andra råkar ut för liknande saker.

http://nemeng.com/leica/025b.shtml
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080201135925AA8OdJj

Vad gör bländaren i ett Canon-objektiv när objektivet inte är monterat? Ett Minolta/Sony-objektiv med mekanisk styrning bländar ner, men vad gör Canons elektriskt styrda bländare?

Vänd ryggen mot solen när du byter objektiv.

Canons objektiv stannar kvar med bländaren i det läge den var när objektivet demonterades. Då all motivsökning sker med fullt öppen bländare innebär detta i praktiken att objektiven alltid är fullt öppna när de är demonterade från kameran.
Enda sättet att åstadkomma något annat (såvitt jag vet) är att ställa in en liten bländare, trycka på nedbländningsknappen och ta bort objektivet, utan att släppa den knappen. Då "fastnar" objektivet i f/16 (eller vad man nu ställt in) tills det monteras på kameran nästa gång.

Jag är mycket tveksam till att det här är skapat av solen och optiken.
Av flera anledningar.
1 det är format som ett streck, inte en punkt.
2 skadan ligger i kanten, i princip utanför optiken.
3 för att åstadkomma detta med ett förstoringsglas så skulle det behövas en mycket målmedveten handling.
4 ingen byter objektiv med en sakta rörelse i form av en linje.

Det ser mer ut som att ngn klåfingrig person har tappat en lödkolv.

1 det är format som ett streck, inte en punkt.
Objektivets bildstabilisering är inte aktiv utan kraft från huset, så innan objektivet har monterats vandrar brännpunkten.

2 skadan ligger i kanten, i princip utanför optiken.
Dvs, där objektivet brukar vara i samband med objektivbyte.

3 för att åstadkomma detta med ett förstoringsglas så skulle det behövas en mycket målmedveten handling.
Ett objektiv är ett förstoringsglas och det räcker med oförsiktighet plus otur.

4 ingen byter objektiv med en sakta rörelse i form av en linje.
Det behövs inte lång tid för att vanlig plast ska smälta. Hur byter man utan att föra objektivet mot huset i en linje? En spiral?

Jag blev varnad för det när jag var och fotade i helgen (Workshop med fotografen Robert Hammar) I vilket fall, tror inte att du kan få brännskador vid objektivbytet. Det rör sig om ett par sekunder att sätta på ett objektiv och ljuset hinner inte koncentreras på samma ställe i mer än bråkdel av en sekund.

Om man däremot ställer kameran så att objektivet eller tittögat riktas mot solen så kan kamerahuset överhettas ganska snabbt t.o.m börja brinna!
En fotograf berättade om att han har råkat ut för det, han upptäckte inte skadan först när han kände brännlukten som då kom ifrån kamerahuset!!

Om man däremot ställer kameran så att objektivet eller tittögat riktas mot solen så kan kamerahuset överhettas ganska snabbt t.o.m börja brinna!
En fotograf berättade om att han har råkat ut för det, han upptäckte inte skadan först när han kände brännlukten som då kom ifrån kamerahuset!!
Ja det låter betydligt mer troligt.

Dvs, där objektivet brukar vara i samband med objektivbyte.

Ett objektiv är ett förstoringsglas och det räcker med oförsiktighet plus otur.

Det behövs inte lång tid för att vanlig plast ska smälta. Hur byter man utan att föra objektivet mot huset i en linje? En spiral?
Givetvis drar du in optiken över hålet till bajonettfattningen. Vi som har lekt med förstoringsglas och eldat lite när vi var små vet att det krävs en mycket sakta och medveten rörelse. Det räcker inte med oförsiktighet och otur.

Nej inte jättelång tid men ändock så krävs det tid och en sakta rörelse för att du skall få dessa brännmärken. Jag gissar på minst 15-20 sekunder troligtvis längre och så lång tid har jag nog aldrig tagit på mig för att byta optik.

Nej inte jättelång tid men ändock så krävs det tid och en sakta rörelse för att du skall få dessa brännmärken.
Ok, så i stället för att tro på den enkla förklaringen att det närvarande brännglaset (objektivet) är orsaken så måste vi nu hitta någon som under en cykeltävling har med sig en varm lödkolv och lyckas, obemärkt, vandalisera kameran? Occam skulle inte hålla med.

Motljusskydd är bra... Iaf om Bashars teori håller och det är en ibland missad sak att EF optik lyser ut en större bildcirkel än sensorn - själva sensordelen är skapligt tålig då speleln skyddar, MEN inte utanför senorns yta, den täcker inte lika stor cirkel som en ff-kameras spel eftersom spegeln är mindre. SÅ slutsatsen är - kör du crop-sensor så använd ett motljusskydd som täcker mer för att skydda delarna utanför spegeln. Det går fortfarande bränna sönder af-sensorer, men de är iaf lite tåliga.

Att när man idlar med kameran focusera på kortaste focusavstånd torde också minska problemet. Objektivlock på löser problemet...

ANNONS
Götaplatsens Foto