Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännviddsförlängning

Produkter
(logga in för att koppla)

eorl

Aktiv medlem
Hej!

Jag läste en artikel i Digitalfoto idag om att byta från DX-format till fullformat och det stod att objektiven skulle bli vidvinkligare om man bytte till FX-storlek. Och det är som jag uppfattar det alltså 35mm-format.

Men det jag undrar är om det här innebär att den brännvidd som står skriven på objektivet är baserad på FX- eller DX-formatet. Som exempel, om jag använder mitt fasta Nikon AF Nikkor 50mm 1:1,8D på min D80 som jag vet har en brännviddsförlängning på 1,5x kommer den egentliga brännvidden vara 75mm och inte 50mm?

Och kan det vara olika, alltså att vissa objektivs brännvidd är angedda enligt DX-format och andra enligt FX-format? Vissa objektiv som mitt AF-S Nikkor 18-55mm står det ju DX på, vad innebär det?

/Markus

Så här

Hej!

Jag läste en artikel i Digitalfoto idag om att byta från DX-format till fullformat och det stod att objektiven skulle bli vidvinkligare om man bytte till FX-storlek. Och det är som jag uppfattar det alltså 35mm-format.

Men det jag undrar är om det här innebär att den brännvidd som står skriven på objektivet är baserad på FX- eller DX-formatet. Som exempel, om jag använder mitt fasta Nikon AF Nikkor 50mm 1:1,8D på min D80 som jag vet har en brännviddsförlängning på 1,5x kommer den egentliga brännvidden vara 75mm och inte 50mm?

Och kan det vara olika, alltså att vissa objektivs brännvidd är angedda enligt DX-format och andra enligt FX-format? Vissa objektiv som mitt AF-S Nikkor 18-55mm står det ju DX på, vad innebär det?

/Markus

Finns nog hundra trådar här som ger dig svar på det mesta runt olika sensorstorlekar.. Kort förklaring:
Brännviden är en egenskap hos objektivet och denna ändras ju inte bara för att du byter kamera. Vad som ändras är bildvinkeln som ett objektiv ger. Med din D80 får du samma bildvinkel (med ett 50:a) som du skulle få med ett 75 mm objektiv på en kamera med "fullstor" sensor. Det kan alltså vara en fördel med den mindre sensorn om man är ute efter mer teleeffekt. Skulle du beskära bilden i efter hand skulle du behöva ha en fullsensor med 2,25 gånger mer pixlar jfrt D80 (1,5 x 1,5) för att få samma antal pixlar att jobba med.

Brännvidden är inte baserad på vare sig DX eller FX eller nåt annat sensorformat. Brännvidden anger avståndet mellan objektivets optiska centrum och sensorplanet. (Tror det är rätt formulerat. Brännvidden anger ett konstant avstånd iallafall.)
Så ett objektiv som har brännvidden 50mm har alltid brännvidden 50mm oavsett kamera den sitter på. Men den kommer bete sig lite olika. Förutsatt att objektivet inne i kamerahuset ritar upp en bildcirkel som täcker FX sensorn så kommer ju en bild från den sensorn fånga mer information i bildens kanter än en DX sensor som så att säga beskär mer av den utritade bildcirkeln. Det är alltså inte brännvidden som påverkas av olika sensorstorlekar, utan bildvinkeln.
Man talar dock ofta lite felaktigt om "brännviddsförlängning" och det kommer sig av att man utgår från den analoga filmens storlek, det man kallaf Full Frame. Är man van vid denna film/sensorstorlek som norm är det lätt att ta reda på vilken bildvinkel en viss brännvidd kommer ge på en croppad sensor. Man multiplicerar bara crop-faktorn (DX har cropfaktor 1,5) med objektivets faktiska brännvidd.

Men det jag undrar är om det här innebär att den brännvidd som står skriven på objektivet är baserad på FX- eller DX-formatet.
Brännvidd är en fysisk egenskap hos objektivet.

Om du fokuserar solens strålar med ett förstoringsglas mot en brädbit och det börjar brinna har du hittat förstoringsglasets brännvidd (dvs avståndet från linsen till brädbiten). Detta avstånd ändras inte av att du använder en mindre eller större brädbit.

På samma sätt ändras inte ett objektivs brännvidd för att sensorns storlek ändras.

Vissa objektiv som mitt AF-S Nikkor 18-55mm står det ju DX på, vad innebär det?
För DX-objektiv utnyttjar Nikon att för den mindre sensorn behöver inte objektivet teckna ut den stora sensorytan. Objektivet kan då göras billigare/mindre men fungerar inte på en FX-kamera (stor sensor) vars sensor ser svarta hörn (eller mer) om man använder ett DX-objektiv.

Hej!

/Markus

Brännvidden är inte angiven efter något alls. Brännvidd är ett fysiskt mått. Filmplan till frontlins, om jag inte minns fel. Den kan inte ändras.
Det är bildvinkeln, eller utsnittet, som ändras. Liten sensor ger mindre bildvinkelt och ett tajtare utsnitt. Ett 20mm blir alltså vidvinkligare ju större sensor du har.

Man brukar dock jämföra med 35mm film/24x36mm/FullFormat/FX, för att man ska ha något att relatera till.
50mm ger då (om man jämför med 35mmfilm) 75mm på ett 1,5crop-hus.
För någon som inte hållt på med analogt blir det ju lika krångligt ändå =)

Kan inte nikon så bra men om det står dx betyder det bara att det är anpassat till sensorer i det formatet.
Dom är mindre och lättare, men samtidigt är dom så små att om du skulle sätta ett sådant objektiv på en FX skulle inte hela sensorn belysas. Dom passar heller in på FX. Går inte att sätta dit.

Sen kan det vara en beteckning som säger att det är anpassat till mindre sensorer, men det passar till alla.
Sen finns det beteckningar som säger att det är anpassat till digitala kameror (kan bli reflektioner i sensorn, så det brukar vara reflexbehandling på bakre linsen då)

Brännvidden är inte angiven efter något alls. Brännvidd är ett fysiskt mått. Filmplan till frontlins, om jag inte minns fel. Den kan inte ändras.
Det är bildvinkeln, eller utsnittet, som ändras. Liten sensor ger mindre bildvinkelt och ett tajtare utsnitt. Ett 20mm blir alltså vidvinkligare ju större sensor du har.

Sorry, det där har slutat att gälla. Nu med aspherical linser och annat kan man bygga linser som är betydligt kortare. Förr stämde det dock och nu för tiden så försöker man säga att gluggen ger samma resultat som en gammal t.ex 200mm glugg.
Jämför t.ex en Nikkor 200-400mm VR f4 lins och en Nikkor 80-400 VR lins i 400mm läget och du kommer se att det inte alls är samma avstånd från frontlinsen till focusplanet.

/Karl

Sorry, det där har slutat att gälla. Nu med aspherical linser och annat kan man bygga linser som är betydligt kortare.
Slutat gälla? Det har aldrig varit frontlins till filmplan för något objektiv. Det närmaste man kan komma är ett enlinsigt objektiv där brännvidden är avståndet mellan linsens mitt och filmplanet.

Annars kan objektiv vara både fysiskt kortare och fysiskt längre än sin brännvidd. Ett 20mm vidvinkel till exempel, sitter ju med alla sina linser längre från filmplanet än 20mm. Ett 500mm spegeltele är mycket kortare än 500mm. Längden beror på den optiska konstruktionen (t.ex. retrofokus för vidvinkelobjektiv) och jag kan inte se vad en asfärisk lins ska hjälpa här (mer än förbättra den optiska kvalitén).

Jo jag är medveten om att andra optiska konstruktioner håller andra mått, men jag tyckte det var helt onödigt att ta upp det med trådskaparen.

ANNONS
Götaplatsens Foto