Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra 17-19 tums TFT-skärmar för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarmans

Aktiv medlem
Är på gång med att köpa en ny skärm. Har en platt nu och ska köpa en ny platt. Men jag läser tester och recentioner men blir bara mer förrvirrad. Så därför udrar jag om ni vet några bra skärmar för detta ändamål?

MVH JON

Senast ändrad:
Eizo
Viewsonic
Philips
LG
Apple
Nec

alla tillverkar bra "foto" skärmar, undvik dock de billigaste modellerna.... Haka inte upp dig på responstid, då många bra "foto" skärmar har ganska långsam responstid (20-25 ms). Köp skärm med DVI-ingång, den minskar ev. brus och störningar. Kolla att skärmen har bred betraktningsvinkel 160-178 grader i både x och y-led, då minskas färgförändringar om du vrider på huvudet.

Jag testade en LG L1740P men var inte nöjd med den skärmen. Den upplösningen som skärmen är optimerad för, passande inte mig. Allt blev så väldigt litet. Tyckte inte heller att färgerna återgavs på ett riktigt sätt. Hade dessutom mindre strul med skärmens drivisar och office. Något som ingen annan tydligen har råkat ut för.

Köpte en Eizo L768 19" och är mer än nöjd. Denna skärmen är en fullträff och har väldigt fina möjligheter att ställa in. Du kan ställa så att när du vill använda dina bildhanteringsprogram, så kör skärmen med en bestämd temperatur, gamma och allt det där. Vill du sedan skruva upp tempen när du t.ex. ordbehandlar, så har du en annan programmering.

Kort och gott. En skärm värd varenda krona och jag skulle definitivt köpa "om den".

En liten parantes. Det verkar som om 17 och 19" tummare är optimerade för samma upplösning, vilket innebär att menyer, knappar etc blir mindre på en 17":are. Kika i butiken så får du se.

ANNONS
Götaplatsens Foto