Annons

Bra bilder försvinner på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
Bakom den något kryptiska diskussionsrubriken döljer sig min besvikelse över att jag inte kan ge bra betyg till de bilder som verkligen förtjänar det.

För mig känns det naturligt att man ska kunna "rösta" fram bra bilder i ett fotoforum - inte av en klick "experter" utan av den breda "medlemsmassan".

Fastnade för och bländades av den här bildens skönhet:
Sunningebron

Klickade på 5:an för betyg och sedan "Registrera".
Men nähä, mötas av ett ilsket rött "En motivering/kommentar måste skrivas".

Men vad ska jag skriva??

"Fantastisk" "Outstanding" Woooaaaw"

Precis vad jag tycker, men knappast konstruktivt...
Finner det inte motiverat att behöva skriva något sådant när det enda jag vill är att ge en femma - och för den bilden behövs ingen motivering...

Jag vet att jag har skrivit ungefär något likande i andra diskussioner men tar mig friheten att upprepa mig.

Tidigare har jag bemötts med något i stilen "Ja men då skulle vi få en massa kompisröstning"...

Är verkligen FS så litet att en klick kompisar skulle kunna ikullkasta ett betygssystem genom att rösta på varandra? Och genom att just skriva "Klockrent" eller något annat intelligent så går det ju kompisrösta som det ser ut ändå med det nuvarande systemet.

Fram för ett system där man kan visa att man gillar en bild utan att behöva waaaaawwa bilden!

Jag tycker bra riktlinjer för bildkommentarer finns på:

http://www.fotosidan.se/cldoc/rules-gallery.htm

Själv fick jag en bildkommentar:"Ser tyvärr inget intressant alls, hur gärna jag än vill" på en bild.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/513943.htm

Ingenting om varför eller vad som kunnat göras bättre enligt den personens tycke och det känns ju inte så konstruktivt.Jag tycker det alltid finns något man kan säga om komposition, ljus eller vad det än må vara, positivt eller negativt. När man motiverar varför man tycker så betyder det ju också att man "tänkt" efter varför bilden blev som den blev. Det kanske ger lite tips till fotografen och andra med vilket kan bidra till bättre bilder.

Jimpawa skrev:
Vill du bara ge ett betyg så kan du ju alltid bara skriva "Mvh Mats Larsson" som kommentar?

Ett bra tips som verkar användbart.

Tillhör också de som spontant kan tycka om en bild utan att kunna förklara varför, en känsla helt enkelt som man skulle vilja ge uttryck för genom ett betyg.

För mig är ex. en bra film ofta inte detsamma som en film som fått bra kritik av proffstyckare i någon tidning.

Jag vet inte om alla har koll på betygsystemet.
Jag har fått 3or, med komentarer som verkar mer eller mindre likvärdiga med beskrivningen av betyg 4 och 5.

Jag tycker även att om man ger ett betyg, så ska man komentera bilden. om man sitter med ett gäng 1:eek:r 0ch 2:eek:r på en bild, men inga komentarer. Då är det svårt att veta vad man gort fel. (för man har dock tyckt att biden var bra nog att ladda upp)

och får man 5:eek:r, så vill man veta vad som var så bra!!

Min mening.
Johannes O.

och får man 5:eek:r, så vill man veta vad som var så bra!!

Min mening.
Johannes O. [/B]

Det kan jag förstå. Men ibland varken orkar man eller vet man riktigt vad man ska skriva, men vill ändå ge fotografen toppbetyg.

Och som läget är nu blir då fotografen utan både betyg och kommentar.

ANNONS
Götaplatsens Foto