Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra mus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
Har letat på forumet men endast hittat gamla trådar om datormöss.

Använder förnärvarande en Logitech LX3 lasermus (med sladd) som jag inte alls är nöjd med. Den är extremt nervös och att justera (dra) värden i t ex levels eller än värre justera kurvor eller dra banor är jämrans svårt då musbanan fladdrar fram och tillbaka. Funderar stark på att gå tillbaka till en hederlig mus med kula undertill. Att sänka känsligheten funkar inte då musen blir alldeles för långsam att jobba med för övrigt.

Tips någon?

låter som du behöver en mus med bättre upplösning. Titta på lite dyrare musar, Typ Logitech MX518 (prisvärd gaming-mus), Logitech MX Revolution (ganska dyr men mycket bra funktioner och hög upplösning)

Jocke_I skrev:
låter som du behöver en mus med bättre upplösning. Titta på lite dyrare musar, Typ Logitech MX518 (prisvärd gaming-mus), Logitech MX Revolution (ganska dyr men mycket bra funktioner och hög upplösning)

Jag har en MX518. Ska du ta den får du hugga handen av mej för jag släpper den aldrig. Bästa mus någonsin (f-nimej nästan bättre än tantans mus)

Jag har kört trådlöst de sista åren. Den senaste musen var en Logitech MX1000. Jag trivdes aldrig riktigt med den. Till sist lyssnade jag på min son och skaffade en gamingmus, en Razer Diamondback 3G och till det en Qpad EC-R gamingmusmatta.
Det tog lite tid att vänja sig vid den höga upplösningen och snabba reaktionen, men nu är jag helt nöjd.

Tack för tipsen. Beställde just en MX518 i första skedet (när jag köpte ny dator) men den fanns inte i lager så det blev LX´n istället. Då blir det till att beställa en MX518 igen då :)

Jag har haft en MX500 och en en MX518 men båda började kärva i högerknappen (MX518 redan efter en mycket kort tids användning). I övrigt var de mössen mycket bra.

Logitech G9, som jag har nu, är också fin. Det tog ett litet tag att vänja sig vid att den är ganska liten men sedan funkar den väldigt bra. Den är lätt att anpassa till alla användningsområden.

För finlir med småjusteringar är musmattan också viktig. Jag använder en 5L Steel. Den är stor och har bra glid. Funkar utmärkt för såväl hetsigt FPS-spelande som för finlir i PS.

Låter som du har trassel med underlaget. Vissa möss trivs inte med vissa musmattor eller ytor på skrivbordet.

Vissa möss har egna drivrutiner där man kan justera acceleration och hastighet separat. Då kan du få mindre nervositet i musen men undviker att muspekaren blir för långsam.

Välj mus efter hur den passar dig och din hand. Strunta i om det är en gaming mus eller ej. Se till att den är optisk och har sladd.

Själv kör jag Microsofts Intellimouse Explorer 3 och en QPad XXXL musmatta. Passar mig fint som har stora händer. Jag både spelar och bildbehandlar och har aldrig haft några problem. Dessutom blir man snabbt bortskämd med stor musmatta. Testa gärna skates under musen. Det gör att musen svävar fram :)

Lycka till!

Senast ändrad:
Till min stationära dator kör jag en Logitech MX-1000 som jag är mycket nöjd med! Föredrar lasermöss framför optiska. Dock kan MX-1000 kännas lite väl stor, speciellt efter att jag har använt min lilla mus som jag har till laptopen.

Jag läste ett test får några månader sedan där man testade de allra senaste gaming-mössen mot vanliga kontorsmöss.

De nya häftiga modellerna med laserteknik och massor med dpi slogs alla av gamla hederliga Logitech MX500. Ganska intressant.

Testet omfattade alltså precision.

Jag har kvar min MX500 men köpte faktiskt en Razor Pro (den vita - Snygg ihop med Mac'en), och denna fungerar ypperligt i OSX. Man kan ställa dpi'n genom att trycka på en av knapparna och sen scrolla lite.

OBS! Köp inte trådlösa möss. Dessa är för bankmän, receptionister, kontorsråttor etc. Den trådlösa tekniken medför LAG (fördröjning).

Köp sladdmus. Laser har inga som helst fördelar framför diodmöss. Det är ett säljknep. Trist att folk går på det.

bandola83 skrev:
...
Laser har inga som helst fördelar framför diodmöss. Det är ett säljknep. Trist att folk går på det.

Kan du vara snäll att backa upp det på något sätt? Eftersom du lägger fram det som en sanning. Min erfarenhet säger motsatsen. Jag har haft åtskilliga olika optiska och lasermöss, och lasermössen har i samtliga fall haft betydligt bättre känslighet på glatta underlag, än vad de diodmössen har haft. Men det är min åsikt, och ingen sanning.

bandola83 skrev:
OBS! Köp inte trådlösa möss. Dessa är för bankmän, receptionister, kontorsråttor etc. Den trådlösa tekniken medför LAG (fördröjning).

Ditt arbetsflöde med bilder måste vara grymt snabbt. Jag är imponerad.

Richards skrev:
Låter som du har trassel med underlaget. Vissa möss trivs inte med vissa musmattor eller ytor på skrivbordet.

Vissa möss har egna drivrutiner där man kan justera acceleration och hastighet separat. Då kan du få mindre nervositet i musen men undviker att muspekaren blir för långsam.

Välj mus efter hur den passar dig och din hand. Strunta i om det är en gaming mus eller ej. Se till att den är optisk och har sladd.

Själv kör jag Microsofts Intellimouse Explorer 3 och en QPad XXXL musmatta. Passar mig fint som har stora händer. Jag både spelar och bildbehandlar och har aldrig haft några problem. Dessutom blir man snabbt bortskämd med stor musmatta. Testa gärna skates under musen. Det gör att musen svävar fram :)

Lycka till!

Rättelse: Menar naturligtvis att jag har en optisk mus, inte laser.

Jo jag installerade medföljande mjukvara "Setpoint". Men med programvaran följde nåt sorts ljud/musikredigeringsprogram (har jag för mig) vilket jag inte ville installera och därför avmarkerade. Lik förbenat så installerades det och när jag försökte avinstallera efteråt gick inte detta. Vete 17 vad som hände men jag fick köra en återställning i datorn för att få bort det helt.

Vad jag vet så är de extra funktionerna att man kan tilta scrollhjulet för att scrolla i sidled och att man kan zooma genom att tycka ned scrollhjulet och rulla. Står inget om känsligheten.

Blir till att inhandla både musmatta och mus nu då.

På Dustin står det beskrivet om den mus jag har, LX3: "högupplösningssensor (1000 dpi) som ger en 2,5 gånger högre känslighet än optiska standardmöss."

Räcker 1000 dpi? Det kanske räcker med en annan musmatta? MX518 har iofs 1600 dpi som kanske är den avgörande skillnaden?

Logitech mx 400 laser funkar bra. Den har sladd vilket gör att den inte strular på den fronten i alla fall. Har märkt att det kan göra musen lite nervös i andra fall.

Tack för svaren. Det blev en Logitech MX518 plus en ny musmatta. Har redan hunnit testa, (fick hem den på 24 timmar från Dustin) och den är bättre (mindre nervös) än min LX, även på mittersta upplösningen. Jag är nöjd.

enghell skrev:
Ditt arbetsflöde med bilder måste vara grymt snabbt. Jag är imponerad.

Men tjena. Det är stor skillnad på att 'ratta' en mus med och utan sladd. Oavsätt hur snabbt du förflyttar musen. När man maskar eller finlirar i PS är det extremt störigt att köra med trådlös mus.

Jag känner stor killnad.

är det någon som har erfarenhet av bluetooth möss?
behöver en bättre till macbooken och vill slippa pinnen som sticker ut.
har nu en kensington si670m och är inte nöjd.

ANNONS
Götaplatsens Foto