Annons

Bra programvara för canon Canoscan9900F?

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Hejsan!
Sitter och är så less på Canons medföljande programvara till Canoscan 9900F.
Fungerar bra till att scanna påsiktsbilder och hyffsat att scanna mellanformats dia MEN till 120 neg film är de medföljande drivrutinerna helt värdelösa!
Blir en väldig massa pillande för att bilderna skall bli någorlunda.
Har kollat både Vuescan och silverfast men dessa har inget stöd för denna scanner...

Nån i vårat avlånga land som har råd eller botmedel?

Tusen tack i förhand!

Vet inte riktigt men funkar den inte direkti Photoshop? Min 5000F kör jag utan Canons rutiner antingen i PS CS eller PS Elements..

Har någon testat silverfast för canon 9900???

Jag skall testa i helgen. Förstår inte hur jag undgått denna nyhet att det Silverfast finns till Canonscan 9900.

Vi kör Silverfast på jobbet till alla skannrar. Det är ett väldigt bra program som ger mycket kontroll och plockar ut det bästa ur skannern.

academic skrev:
Magnus, har ni alltså testat programvaran på Canonscan 9900F???

Nope. Men den funkar bra med vår Nikon 4000-skanner och vår Epson 4870. Gränssnittet och de många inställningsmöjligheterna är samma oavsett skanner.

Jag skannade några pressade och underexponerade negativ i Nikon-skannen med Nikons egen programvara och Silverfast. Skillnaden var skrämmande stor i detta extrema fall. Nikon-bilderna var helt oanvändbara medan Silverfast-bilderna funkade fint.

Hur Canon-skannern funkar med Silverfast vet jag inte, men jag har stort förtroende för Silverfast.

ANNONS
Götaplatsens Foto