Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga bild i PSE 5.0 Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Har fått ett problem och har kört fast i mina tankar så kan någon vänlig själ hjälpa mig?

Det jag ska göra är att bygga upp en bild av olika objekt och den färdiga bilden ska bli en urtavla med romerska siffror som ska skrivas ut på självhäftande papper för att användas vid renoveringen av en 100 år gammal klocka.

Vad jag måste göra är följande, en svart cirkel med ytterdiameter 110mm som är 20mm bred, centrumytan ska då vara 70mm och brun (ljust teakbrun), på det svarta ska det in romerska siffror i vitt som ska vara 15mm höga.

Har testat alla varianter jag kan komma på även testat Paint men det blir bara knas, så alla ideer och tips mottages tacksamt.

Vet att det finns lösas urtavlor men hittade ingen som passade mått/färgmässigt så denna lösning får funka.

PSE 5LE? Det är väl en gammal version som följde med leverans av scanner...BYGGA upp en bild...hm...Vad jag minns kan man inte jobba i lager i det programmet, och det är nog nödvändigt för att fixa det du vill. Du får nog ha PS fullversion för detta.

Har fått ett problem och har kört fast i mina tankar så kan någon vänlig själ hjälpa mig?

Det jag ska göra är att bygga upp en bild av olika objekt och den färdiga bilden ska bli en urtavla med romerska siffror som ska skrivas ut på självhäftande papper för att användas vid renoveringen av en 100 år gammal klocka.

Vad jag måste göra är följande, en svart cirkel med ytterdiameter 110mm som är 20mm bred, centrumytan ska då vara 70mm och brun (ljust teakbrun), på det svarta ska det in romerska siffror i vitt som ska vara 15mm höga.

Har testat alla varianter jag kan komma på även testat Paint men det blir bara knas, så alla ideer och tips mottages tacksamt.

Vet att det finns lösas urtavlor men hittade ingen som passade mått/färgmässigt så denna lösning får funka.

Om du mailar mig så kanske jag kan hjälpa dig med att göra en bild.

Så här, ungefär, sissådär... kanske?
Som sagt - skriv om du vill ha hjälp med att ta fram en bild.

:)

Bilagor

• Klocka_a.jpg
    Klocka_a.jpg
    76 KB · Visningar: 1,170
Inte bara kanske utan den är perfekt Timo ,-)

Kan jag spara ner den Du gjorde och visa han som ska renovera klockan om det funkar?

Tänkte skriva ut en mall på vanligt papper och mäta innnan jag gör den skarpt.

PSE 5LE? Det är väl en gammal version som följde med leverans av scanner...BYGGA upp en bild...hm...Vad jag minns kan man inte jobba i lager i det programmet, och det är nog nödvändigt för att fixa det du vill. Du får nog ha PS fullversion för detta.

Visst har den versionen några år på nacken men den har lagerfunkrion och lagermasker och massa andra nyttiga funktioner, jag har jämfört det med senare versioner inför en ev uppgradering men har inte hittat någon funktion i De nya som jag saknar så jag spar pengarna till annat.

Inte bara kanske utan den är perfekt Timo ,-)

Kan jag spara ner den Du gjorde och visa han som ska renovera klockan om det funkar?

Tänkte skriva ut en mall på vanligt papper och mäta innnan jag gör den skarpt.

Bilden här i tråden är ju bara 400x400.
Jag fixar till en (eller flera) i lite biffigare format och mailar dig.

;-)

Bilden här i tråden är ju bara 400x400.
Jag fixar till en (eller flera) i lite biffigare format och mailar dig.

;-)

Det vore mycket uppskattat så blir utskrifterna fina, printade den i tråden som en demo men jag är övertygad om att den blir perfekt för detta renoveringsprojekt.

ANNONS
Götaplatsens Foto