Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
byta från D40 till D90?
- Trådstartare Liini
- Start datum
Hans Österlind
Aktiv medlem
Hej!
Vad är fel med din D40?
Den lilla peng som du nu får för din D40 skulle jag avvara för att kunna ha två hus framöver när det blir dags för uppgradering. Om den inte är trasig skulle jag nöta mer på den kameran och vänta, det kommer alltid nyare och bättre kameror....
Jag har en D50 och köpt en D300, orsaken till köpet för mig var främst att den gamla började glappa och var opålitlig. Bildkvalitetsmässigt hade jag iaf inte mkt att klaga på D50an.
D50 och D40 är väldigt lika map de tekniska specifikationerna.
Jag kolla dina andra trådar du skapat där verkar du vara sugen på af-motor i huset köp då en D50, som jag har, för kaffepengar eller en D80. Tänk på att alla nya Nikon-objektiv som kommer behöver inte af-motor i huset, så med is i magen....
Åter till första frågan vad är fel på din D40?
Hans
Vad är fel med din D40?
Den lilla peng som du nu får för din D40 skulle jag avvara för att kunna ha två hus framöver när det blir dags för uppgradering. Om den inte är trasig skulle jag nöta mer på den kameran och vänta, det kommer alltid nyare och bättre kameror....
Jag har en D50 och köpt en D300, orsaken till köpet för mig var främst att den gamla började glappa och var opålitlig. Bildkvalitetsmässigt hade jag iaf inte mkt att klaga på D50an.
D50 och D40 är väldigt lika map de tekniska specifikationerna.
Jag kolla dina andra trådar du skapat där verkar du vara sugen på af-motor i huset köp då en D50, som jag har, för kaffepengar eller en D80. Tänk på att alla nya Nikon-objektiv som kommer behöver inte af-motor i huset, så med is i magen....
Åter till första frågan vad är fel på din D40?
Hans
dumbo
Aktiv medlem
Jag skulle personligen tycka att det var lite trist att först sälja kameran och sedan spara ihop till en D90, lite beroende på hur lång tid detta sparande skulle ta, förstås. Du kan ju säkert ta en hel del bilder under den tiden, menar jag...
Nu vet jag inte vad du skulle få för din D40, men det borde inte vara så himla mycket så då kan det vara bättre att spara först och sedan sälja, eller eventuellt behålla D40:n som backup-kamera.
Annars är D90 en fin kamera som är bättre på allt egentligen och det är i mitt tycket en "lagom" uppgradering för att det ska vara värt det. Du får bättre/snabbare AF, AF-motor i huset, snabbare seriebildstagning, bättre sökare, avsevärt bättre skärm, bättre bildkvalitet osv osv.
Om man/du sedan BEHÖVER allt det är ju en annan femma, men det blir ju varken tråkigare eller svårare att fota med en bättre kamera.
Sedan finns det ju begagnade D80 åxå, för en relativt liten peng. Det är i praktiken en D90 fast med en något sämre sensor som bara är ett litet steg upp jämfört med D40.
Nu vet jag inte vad du skulle få för din D40, men det borde inte vara så himla mycket så då kan det vara bättre att spara först och sedan sälja, eller eventuellt behålla D40:n som backup-kamera.
Annars är D90 en fin kamera som är bättre på allt egentligen och det är i mitt tycket en "lagom" uppgradering för att det ska vara värt det. Du får bättre/snabbare AF, AF-motor i huset, snabbare seriebildstagning, bättre sökare, avsevärt bättre skärm, bättre bildkvalitet osv osv.
Om man/du sedan BEHÖVER allt det är ju en annan femma, men det blir ju varken tråkigare eller svårare att fota med en bättre kamera.
Sedan finns det ju begagnade D80 åxå, för en relativt liten peng. Det är i praktiken en D90 fast med en något sämre sensor som bara är ett litet steg upp jämfört med D40.
Liini
Aktiv medlem
Egentligen så är det absolut inget fel med min D40. Det känns bara som om jag redan kan den allt för bra! Så jag vill ha en bättre kamera så jag kan bli bättre! Jag vet att man egentligen kan ta hur snygga bilder som helst med vilken kamera som helst, men men.
Säljer jag den snart så får jag 1700 för den. och jag har pengar till D90.
Först va jag inne på nytt objektiv, men jag har ju redan ett 70-300 sigma och ett nikon 35mm f/1.8

Säljer jag den snart så får jag 1700 för den. och jag har pengar till D90.
Först va jag inne på nytt objektiv, men jag har ju redan ett 70-300 sigma och ett nikon 35mm f/1.8
Peter-L
Aktiv medlem
Behåll din D40 och fortsätt spara till D90´s efterträdare. Det kommer att ge dig ett rejält lyft inom en rimlig tidsperiod. D90 är super i termer av att kunna plåta på högre ISO, dvs när ljuset tryter.
Och uppföljaren är nog inte långt borta. Att gå till D80 är bortkastade pengar.
Fortsätt att spara ett par tre månader till så........
Och uppföljaren är nog inte långt borta. Att gå till D80 är bortkastade pengar.
Fortsätt att spara ett par tre månader till så........
digitell
Aktiv medlem
Mitt råd är att Du behåller D40. Den kameran har tillräckligt med teknik, förmodligen har Du ännu inte tillägnat Dig den fullt ut. Studera kameran i detalj, innehållet rymmer mer än man förväntar sig.
Men, vill Du förnya Dig så komplettera med ett bra objektiv. Själv köpte jag ett Micro Nikkor 60/2.8. Hade tidigare ett bra stativ och den trevligaste fotograferingen jag numera ägnar mig åt är bilder på blommor och barn.
per
Men, vill Du förnya Dig så komplettera med ett bra objektiv. Själv köpte jag ett Micro Nikkor 60/2.8. Hade tidigare ett bra stativ och den trevligaste fotograferingen jag numera ägnar mig åt är bilder på blommor och barn.
per
jonas_erik
Avslutat medlemskap
Hej ! Det är inget fel i att vilja byta upp sig till en "bättre" kamera som D90.Kände likadant när jag hade D40 när man som man säger "växt ur" kameran,den tog bra bilder men gud så tråkig kamera.Eftersom din D40 inte är värd så mycket skulle jag behållt den som reservkamera om du nu byter upp dig till en D90.Det är så här i alla hobbys att man vill ha bättre och finare grejer ju mer man lär sig.Om du väntar ett tag börjar nog D90 säljas ut billigt eftersom modellen är på utgående,kommer det en ersättare blir den säkert dyrare än D90n är idag.MVH.
Rickenbacker
Aktiv medlem
Du blir inte en bättre fotograf av att köpa en D90. Däremot får du lite fler knappar och funktioner "på utsidan" av kameran och kan ställa om snabbare, men bildmässigt är skillnaden rätt minimal (lite högre upplösning, lite mindre brus på medelhöga ISO).
Liini
Aktiv medlem
Ni skrev att det kommer en efterträdare till D90? Vad heter den och kommer inte den isåfall kosta rätt mycket mer än D90 idag?
Jag fattar att man inte blir bättre bara för att man byta upp sig, men den kameran har ju mer inställningar att pilla med. Jag fotar bara för att jag tycker det är kul, jag planerar inte att bli yrkesfotograf eller något sådant. Jag funderade på att byta kamera eftersom jag haft min i 3 år snart, och D90 är snabbare. jag har testat att fota med D90 och gillar den!
kollade på Níkon 60mm F/2.8 . Är det ett bra objektiv till porträtt?

Jag fattar att man inte blir bättre bara för att man byta upp sig, men den kameran har ju mer inställningar att pilla med. Jag fotar bara för att jag tycker det är kul, jag planerar inte att bli yrkesfotograf eller något sådant. Jag funderade på att byta kamera eftersom jag haft min i 3 år snart, och D90 är snabbare. jag har testat att fota med D90 och gillar den!
ErlandH
Aktiv medlem
Vad det ska heta och när den presenteras är det ingen som vet. Men den kommer säkert att kosta några tusen mer än vad D90 kostar i dag. Å andra sidan kommer det kanske ut ett antal begagnade D90 på marknaden från folk som vill byta upp sig.Ni skrev att det kommer en efterträdare till D90? Vad heter den och kommer inte den isåfall kosta rätt mycket mer än D90 idag?
Peter-L
Aktiv medlem
Ni skrev att det kommer en efterträdare till D90? Vad heter den och kommer inte den isåfall kosta rätt mycket mer än D90 idag?
[/QUOTE
D90 är helt klart en bra kamera! Men, ofta så växer aptiten, så därför hade jag väntat och kollat in efterträdaren som jag tror inte är så långt borta. Och, det går ju att köpa D90 även senare.
Kolla på Nikon 50mm f/1,8. Myyyyycket objektiv för pengarna och bra för porträtt.
Liini
Aktiv medlem
Jag tror jag väntar med D90 och kollar in efterträdaren när den kommer!
När jag kollade på nätet om D90 så hittade jag en massa andra kameror tex. D300, D300s . Är de nyare och bättre kameror? Är de uppdatering av D90 eller är de en annan "sort"? Jag fattar inte riktigt ordningen på alla nikons kameror... Någon som kan hjälpa mig med det?
När jag kollade på nätet om D90 så hittade jag en massa andra kameror tex. D300, D300s . Är de nyare och bättre kameror? Är de uppdatering av D90 eller är de en annan "sort"? Jag fattar inte riktigt ordningen på alla nikons kameror... Någon som kan hjälpa mig med det?
Peter-L
Aktiv medlem
Jag tror jag väntar med D90 och kollar in efterträdaren när den kommer!
När jag kollade på nätet om D90 så hittade jag en massa andra kameror tex. D300, D300s . Är de nyare och bättre kameror? Är de uppdatering av D90 eller är de en annan "sort"? Jag fattar inte riktigt ordningen på alla nikons kameror... Någon som kan hjälpa mig med det?![]()
Jag tror att du fattar rätt beslut där! Spara under tiden, så tror jag nog att du landar mellanskillnaden upp till efterträdaren. Priskonkurrensen gör ju att inga större lyft är möjliga för tillverkarna. Och som sagt, jag tror att den ligger ca en månad bort i tiden. Men det är en gissning.
D300, D90 och D300s. Så är ordningsföljden på dessa.
Har du inte behov av ett vädertätat hus, om du plåtar mycket ute i regn och rusk, eller snabbrörliga motiv, så duger 90:an långt. Den är i tester bättre bildmässigt än 300:an, och kanske likvärdig med 300s. Vad gäller knapparna, så lär man sig dem och det går snabbt att ställa om. Om, du inte är nere och värderar ett par sekunder eller så.
Håll ut och kolla! Annars, hittar du säkert ännu billigare D90 om en dryg månad.