Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta namn på många bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jolo

Aktiv medlem
Jag har i dagarna scannat en massa gamla negativ och varje dag när jag börjat har PS börjat namnge dom som "Untitled1", 2 osv.
Lat som jag är letade jag ingen lösning utan skapade bara en ny mapp att lägga dom i så löste det sig.
Nu vill jag stoppa alla i en mapp och då måste ju ganska många bilder byta namn, helst i rätt ordning också...
Jag har 4 mappar med runt 400 bilder totalt.
Tips?

Tack på förhand

/J

lunma skrev:
Om du har PS CS3 kan du använda Bridge för namnbyte

/Mats

Jepp, sitter med CS3.
Har aldrig använt Bridge så en ledtråd eller två vore jag tacksam för:)

Uppdrag; stoppa bilder från flera mappar i en med bilderna namngivna i nummerföljd.

/J

Har du en äldre PS så kan du använda Filläsaren och funktionen döp om i grupp. Smidigt att använda.

Namn byte kan du även göra i XP. Ändra först så att bilderna kommer i rätt följd under Visa, ordna ikoner efter... Sedan så markerar du alla bilder och högerklickar på den första, sedan på byt namn.

MVH Ralf

ANNONS
Götaplatsens Foto