Annons

Byta/Sälja min 1D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en 1D Mark II med ny slutare i riktigt fint skick. Men jag har faktiskt tröttnat på att konka runt på den stora bjässen nu och vill ha en mindre kamera. Så jag tänkte kanske lägga upp den på blocken snart eller här och sälja den. Vad kan man begära för en sådan nu för tiden? Eller kanske byta mot? Jag har laddare och ett extra batteri (orginal) också. Jag är lite sugen på att gå tillbaka till Nikon så om jag byter system så ingår även ett 50mm 1.8II. Någon som vill byta här kanske?

Jag är väl medveten om att detta inte är köp och sälj förumet men eftersom jag samtidigt har en fråga så skriver jag här.

MVH
Dennis

Hejsan Dennis,

Gick igenom exakt samma resa som dig bara för några dagar sedan. Väntar på min nya kamera som ska komma in till scandinavian photo idag
Innan jag säger varför det blev den kameran jag valde så skall jag försöka redovisa varför jag böt bort 1d:n, som trots allt är en väldigt väldigt bra kamera.

Nackdelar. Dyr, klumpig, pytteliten skärm, gammal, hanterar awb dåligt, bökigt att hantera inställninga och hanterar bara ef objektiv.
Fördelar. Mycket snabb af, många af sökpunkter, snabb bildserietagning, härlig sökare, möjlighet att kunna köra dubbla minneskort och vädertätad

Jag fick 12700:- för 1d:n MK2. Då med tre batterier, nyservad, minneskort på 8gb och lite annat smått och gott. Räkna med någonstans mellan 10.000 och 14.000 beroende på skick och tillbehör.

Om jag hade kunnat välja helt fritt så hade jag nog gått över till nikon i dagsläget. Tycker de tänker rätt...! Deras nya kameror är verkligen underbara. Canon kör på med att kasta ut samma kamera som redan fanns, fast öka upp antal megapixlar lite. Men tyvärr så har jag för många objektiv som passar canon, samt att jag är helt beroende av mitt 400/5.6. Nikon har inte något liknande...
För mig blir det en canon 40d. "liknande" prestanda som 1d mk2. Kommer sakna besten rejält, mest vädertätningen och autofokusen. Valde den mestadels för att den är väldigt prisvärd. Något jag kan ha till canon släpper något nytt, vettigt. Kanske 1d mkIV?? Eller 60d (Som jag hoppas har någon form av vettig nyhet, och inte bara en kopia av föregångaren som 50d...)

Lycka till!

Själv köpte jag en 1D Mark II för bara några veckor sen, och fick då betala 9500. Slutaren hade gått ca 40 000 exponeringar. Fick med laddare och 2 batterier.
Såg senare en N här på fotosidan för 10 000.

Så nånstans där skulle jag tro att du hamnar. Såg visserligen annonser där de ville ha ända upp till 18 000, men jag misstänker att de inte fått sålt sina kameror...

1D mkII är en kamera som går att hitta för väldigt skiftande priser. Eftersom jag är intresserad av en (har dock inte pengarna just nu) så har jag tittat endel och kommit fram till att man kan få betala allt från 8500 till 18000 för den. Ett bra sätt att sälja den om man vill ha ut högsta möjliga pris är att lägga ut den på tradera. Då finns inte risken att du lägger ut den till ett överpris och du får det folk är berädda att betala för den.

Läste här på fotosidan för ett tag sedan att canon ska släppa totalt 100 nyheter i år varav två väntas vara 60D och 1D mkIV.

Själv köpte jag en 1D Mark II för bara några veckor sen, och fick då betala 9500. Slutaren hade gått ca 40 000 exponeringar. Fick med laddare och 2 batterier.
Såg senare en N här på fotosidan för 10 000.

Så nånstans där skulle jag tro att du hamnar. Såg visserligen annonser där de ville ha ända upp till 18 000, men jag misstänker att de inte fått sålt sina kameror...

18000 kan jag betala för en 1Ds II.
När jag köpte den 1Ds som jag har nu så betalade jag 14000 för den, men då fick jag ett fisheye med som kostade 2500 nytt, så mer än 11500 betalade jag ju egentligen inte.

Om jag skulle köpa en 1D II och veta att det finns en 1D IIn så skulle jag främst leta efter en n-version och kunna betala 10-12000 för den.
En 1D II tror jag inte går att sälja för mycket mer än 9-10000 på sin höjd.

1D mkII är en kamera som går att hitta för väldigt skiftande priser. Eftersom jag är intresserad av en (har dock inte pengarna just nu) så har jag tittat endel och kommit fram till att man kan få betala allt från 8500 till 18000 för den. Ett bra sätt att sälja den om man vill ha ut högsta möjliga pris är att lägga ut den på tradera. Då finns inte risken att du lägger ut den till ett överpris och du får det folk är beredda att betala för den.

Läste här på fotosidan för ett tag sedan att canon ska släppa totalt 100 nyheter i år varav två väntas vara 60D och 1D mkIV.

Va glad jag är att det alltid finns de som ska köpa nytt. =)
Det kommer alltid att finnas fina, bra kameror över till oss som inte vill stå i första ledet.

18000 kan jag betala för en 1Ds II.
När jag köpte den 1Ds som jag har nu så betalade jag 14000 för den, men då fick jag ett fisheye med som kostade 2500 nytt, så mer än 11500 betalade jag ju egentligen inte.

Om jag skulle köpa en 1D II och veta att det finns en 1D IIn så skulle jag främst leta efter en n-version och kunna betala 10-12000 för den.
En 1D II tror jag inte går att sälja för mycket mer än 9-10000 på sin höjd.

Precis! Du kan tro att jag blev en aning förgrymmad när jag hittade den där N-versionen bara nån vecka efter jag slagit till på en "vanlig." Å andra sidan är skillnaderna väldigt små, om jag förstått det hela rätt. Skärmen är väl större, men den använder jag nästan aldrig ändå.

Men man får ju också komma ihåg att det inte direkt vimlar av markII-or till salu. Har du tur hittar du en ivrig köpare, och då kan du kanske få nån tusenlapp extra.

Precis! Du kan tro att jag blev en aning förgrymmad när jag hittade den där N-versionen bara nån vecka efter jag slagit till på en "vanlig." Å andra sidan är skillnaderna väldigt små, om jag förstått det hela rätt. Skärmen är väl större, men den använder jag nästan aldrig ändå.

Men man får ju också komma ihåg att det inte direkt vimlar av markII-or till salu. Har du tur hittar du en ivrig köpare, och då kan du kanske få nån tusenlapp extra.

Skillnaderna är lite större än så, då man tänker att n-versionen är tätad vilket standard-versionen inte är. Den något större skärmen är som du säger en annan uppgraderad sak.

Oj, har inte den vanliga tätning. Använder mig av N:versionen på jobbet och den är ju tätad. Trodde bara det var på skärmstorleken man märkte skillnad. Tack för upplysningen!

När jag skulle köpa min så kollade jag förstås runt lite och försökte bland annat ta reda på vad skillnaden mellan N och vanlig var. Och ingenstans hittade jag nån info om att den vanliga inte skulle vara tätad.

Större skärm på N, och någon hade tydligen hört ryktas att AF-en skulle vara ytterligare förbättrad när det gäller följande AF. Det var de sakerna jag hittade.

Men det ska också sägas att det var inte lätt att hitta jämförelser mellan de två, så jag vet helt enkelt inte om det där med vädertätningen är sant eller ej.

I samband med introduktionen av 1D Mk2n så sas inget om någon extra tätning jämfört med tidigare modell tvärt om användes exakt samma formulering i pressuskticket angående vädertätning och slutare (70 tätningar mot fukt och 200.000 exponeringar).

1D Mk2 http://www.dpreview.com/news/0401/04012904canoneos1dmkii.asp
1D Mk2n http://www.dpreview.com/news/0508/05082208canoneos1dmkiin.asp

Det som lyftes fram för 1D Mk2n var större skärm, fler bilder i en serie och introduktionen av "picture styles" (samma system som används i alla dagens Canonkameror). Även förbättringar i mjukvaran för autofokus nämns, samt möjligheten att välja namn och kort man vill skriva bildfilerna till.

skillnade är liten men skärmen är mkt bättre på "n".

En funktion som jag uppskattar är att kunna ställa displayzoomen så att den hoppar till den del av bilden osm AF punkten var ställd på. Gör att man snabbt kan bedömma skärpan.

Sedan tror jag det är lite skillnad i hur man kan skriva olika format till SD kortet. Tror inte den "släta" MkII:an kan skriva olika format RAW-jpg eller om det var så att den bara kan skriva stora jpg p SD medan "n" kan skriva små jpg..

ANNONS
Götaplatsens Foto