Annons

Byta värden utan rörelse

Produkter
(logga in för att koppla)

MGK

Aktiv medlem
Om jag sätter min kamera på ett stativ och tar en bild. Sedan vill jag ta samma exakta vy men med andra parametrar. Nu kanske det är mitt stativ som är rangligt men när jag adderar de två bilderna i datorn så är de inte exakta. Hur gör Ni?
Kan man styra kameran via en dator kanske och därav reducera kamerarörelser mellan tagningarna?
(Glömde manualen till min 400D i sommarstugan)

Använder då gafflad exponering i kameran med exponering -2 0 och 2 + fjärrutlösare. Misstänker att det är till HDR? I så fall fungerar det med en bild med. www.stilbild.nu/hus.jpg är tagen med endast en raw-bild. Inte lika bra, men klart acceptabelt.

Prova att ta två bilder utan att ändra något. Använd självutlösaren. Om dessa bilder inte blir desamma har du ett rangligt stativ.

Per.

har du nikon så kan du ju alltid ansluta den till en dator via usb och styra allt därifrån utan att röra kameran.

Men är det HDR du försöker med så är ju gaffling ett mycket enklare alternativ.

Edit:
Ojdå. Det var ju en canon. Fast det borde väl finnas liknande program för de kamerorna.

Att utgå från en enda RAW-exponering för att göra en HDR-bild ( för att minska risken för registreringsartefakter ), är lite som att sätta en B16-motor i en F1-racer - det går att köra den, men ...

För att kunna använda ett dynamikomfång större än de "normala", krävs fler exponeringar än en enda RAW. Tre ( spridda -2EV - 0 - +2EV ) är ett absolut minumum, fem ( spridda -4EV - -2EV - 0 - +2EV - +4EV ) är ännu bättre. Att "krama" information ur en enda RAW, ger enligt min erfarenhet bara -1EV - 0 - +1EV. Idealet är en kamera som tar flera bilder simultant genom samma objektiv, som väger "en massa" och sitter stadigt som berget i sin infästning. Jag känner inte till någon portabel lösning som uppfyller alla de villkoren och har svårt att se den tekniska lösningen framför mig. Fem sensor? Parallelställning av fem sensorer? Prislapp?

Eftersom bilderna kommer att tas med en kamera som rör sig ( även om den sitter på stativ och ev. spegel fälls upp manuellt ), kommer de olika bilderna att ha lite olika vyer och bildinnehåll. Registreringsfelet ( kameran pekar inte exakt åt samma håll ) är kanske litet, men det finns där, och kommer att skapa registreringsartefakter. Enda sättet att minska detta är att ha ett så tungt system som möjligt.

Eftersom bilderna kommer att tas sekventiellt, hinner rörliga objekt förflytta sig märkbart och detta kommer att skapa rörelsesartefakter. Enda sättet att hantera detta är att ha ett system med flexibel AEB och så hög burstfrekvens, att felet minskas till hanterlighet. Att helt ta bort det går inte, såvida man inte anväder höghastighetsfotografering.

Så vitt jag känner till finns idag inget HDR-program som hanterar rörelseartefakter. Forskning är dock på G och i Photomatix Pro lär vi nog få se den funktionen så småningom - hoppas jag.

uchman skrev:
har du nikon så kan du ju alltid ansluta den till en dator via usb och styra allt därifrån utan att röra kameran.

Edit:
Ojdå. Det var ju en canon. Fast det borde väl finnas liknande program för de kamerorna.

Synd att det inte funkar på Canon...

när jag fått nmin trådutlösare så skall jag testa om det är stativet. stativet känns rätt stabilt.

Du kan styra kameran från datorn via usb sladd även på canon, programvaran är tom gratis och följer med i ditt köp. jag kan visserligen inte svära på att att det gör det till 400D eftersom jag inte ägt någon, men till min 20D går det och jag är väldigt övertygad om att det gick till min gammla 350D.

Ang rörelser så är fjärris tvunget i princip vid längre tider eftersom du skakar kameran vid avtryck annars. spegeluppfällning en annan bra idee.

AEB eller gaffling också en bra funktion för olika exponeringar, men klart viktigast är stativet och kulan! Finns igna genvägar till den perfekta bilden.

uchman skrev:

Edit:

Jag pratade med en proffsfotograf idag på mitt jobb som sa att hennes Canon klarade av det också. Hon tycket att det borde 400D också göra. Någon som vet mera..?

inte en susning eftersom ajg inte använder funktionen eller har installerat skivorna.

Men det går att tanka hem tror jag från canons hemsida, om ingen annan svarar med korrekt namn så tror jag att den hette Canon EOS Utility eller liknande... det var en skiva med en massa program...

ANNONS