Att utgå från en enda RAW-exponering för att göra en HDR-bild ( för att minska risken för registreringsartefakter ), är lite som att sätta en B16-motor i en F1-racer - det går att köra den, men ...
För att kunna använda ett dynamikomfång större än de "normala", krävs fler exponeringar än en enda RAW. Tre ( spridda -2EV - 0 - +2EV ) är ett absolut minumum, fem ( spridda -4EV - -2EV - 0 - +2EV - +4EV ) är ännu bättre. Att "krama" information ur en enda RAW, ger enligt min erfarenhet bara -1EV - 0 - +1EV. Idealet är en kamera som tar flera bilder simultant genom samma objektiv, som väger "en massa" och sitter stadigt som berget i sin infästning. Jag känner inte till någon portabel lösning som uppfyller alla de villkoren och har svårt att se den tekniska lösningen framför mig. Fem sensor? Parallelställning av fem sensorer? Prislapp?
Eftersom bilderna kommer att tas med en kamera som rör sig ( även om den sitter på stativ och ev. spegel fälls upp manuellt ), kommer de olika bilderna att ha lite olika vyer och bildinnehåll. Registreringsfelet ( kameran pekar inte exakt åt samma håll ) är kanske litet, men det finns där, och kommer att skapa registreringsartefakter. Enda sättet att minska detta är att ha ett så tungt system som möjligt.
Eftersom bilderna kommer att tas sekventiellt, hinner rörliga objekt förflytta sig märkbart och detta kommer att skapa rörelsesartefakter. Enda sättet att hantera detta är att ha ett system med flexibel AEB och så hög burstfrekvens, att felet minskas till hanterlighet. Att helt ta bort det går inte, såvida man inte anväder höghastighetsfotografering.
Så vitt jag känner till finns idag inget HDR-program som hanterar rörelseartefakter. Forskning är dock på G och i Photomatix Pro lär vi nog få se den funktionen så småningom - hoppas jag.