Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

camera raw i CS för 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Happy Horse

Aktiv medlem
Hej, fösöker hjälpa en kompis över telefon och går bet...
Vilken rawhanteringsversion skall man ladda ner för att CS skall kunna läsa rawfiler från en 5D i en pc?
Eftersom jag har CS2 och Mac så är jag lite handfallen. På Adobes hemsida står det att ingen rawversion under 3.0 stöder CS.
Finns det någon version under 3.0 som stödjer 5D??

Tacksam för hjälp!
//
Nina

nja.. det tror jag itne.. men är dock inte säker.

3.4 stödjer ju uppenabrt 5D, men till den uppdateringen krävs Photoshop CS2, inte bara CS (8.0) har man nu CS och en 5D så får man skaffa DNG konverter, ett fristående program från Adobe som är gratis och som då konverterar till RAW filen till Adobes RAW format *.DNG. Denna kan läsas av Photoshop CS

PS, det var ett tag sedan jag använde DNG konverteraren, men jag tror du måste tanka hem dom där Camera RAW uppdateringarna till DNG konverteraren också för att programmet ska kunna läsa 5D:s RAW fil. Dock kan nog DNG läsa alla Camera RAW versionerna så det är bara o tuta och köra

Nemas problemas, RAW filerna är enligt mig ett satans satyg.. vore bättre med en gemensam standard som hette RAW helt enkelt :) Lycka till med din kompis!

Är det Dynax5D eller Canon5D vi pratar om?

För Dynax5D gäller följande:

För CS måste du ladda hem en DNG-konverter från Adobes hemsida. (Den är gratis)
Då får du först konvertera dina MRW-filer till DNG (ska visst ske förlustfritt) som du sen kan öppna med CS. Jag har kört med 3.2 konvertern,
funkar kanon. Man konverterar en hel mapp åt gången. Går ganska snabbt och smidigt.

Har du CS2 laddar du hem senaste CameraRaw som stödjer D5D:n.

Happy Horse skrev:
Förlåt, visste inte att det fanns fler 5D. Det var Canon jag syftade på men nu finns det ju svar även för de som undrar om Dynax :eek:)

Tack för hjälpen!
//
Nina

Ja för oss Canonister finns bara en 5D... men tydligen finns det andra "saker" ute i världen som också heter 5D...

ANNONS
Götaplatsens Foto