Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Campervantrip på Island nu i Mars.

Produkter
(logga in för att koppla)

campix

Medlem
Hallå!

Har någon bilat runt på Island under ”sen vintern”? Har själv hyrt en liten VW Caddy som transport och bosällskap under 10 dagar i början av Mars. Trodde jag skulle blåsa på runt hela ön, på Ringvägen, men nu kanske att dom 133 milen kommer kännas stressande att ta sig igenom. Naturen kommer antagligen stoppa en, dels av väder, dels av skönhet, och att allt tar tid. Det får det gärna göra. Någon som kan dela med sig av några fina ”bila runt i en sov-skåpbil” på Island i Mars. Är det Syd och östkusten som gäller, om man nu ska ta och koncentrera sig på ett område, och inte hela ön? Andra tips jag kommer kunna tacka er för efter resan, istället för att drabbas av mina egna planeringsbrister under resan 😇 Tack, lev väl //Jörgen 📷
 

UlfHan

Aktiv medlem
Vi åkte runt Island vid midsommar. För oss var nordvästfjordarna det överlägset bästa men det beror nog mycket på hur vädret var olika dagar. Vi åkte runt på ringvägen (1:an) plus nordvästfjordarna på 10 dagar. När det är fint väder så är det oerhört stressigt med fantastiska vyer men när det duggregnar så finns det inte så mycket att göra.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Valde att köra nordost och körde längs med kusten. Dock under sommaren och inte i mars. Man hittade fotomöjligheter längs med vägen.

Denna ligger en halvtimmes bilväg sydost om Reykjavik https://insidethevolcano.com/
 
Senast ändrad:

markm

Medlem
Det finns mycket skrivet på nätet om landskapsfotografi på Island. Mitt tips är att försöka hitta några ställen som du absolut måste se och se till att resan passerar dem. Det är fullt möjligt att ta hela rundan på 10 dagar utan att det känns alltför stressat; körde själv ringvägen på 8 dagar (dock på sommaren) och vi hade gott om tid att se landet. (Därefter körde jag den en gång till inkl Västfjordarna, inlandet och nordosthalvön på två veckor.) Det finns många höjdpunkter: Västfjordarna (men jag tror inte att lunnefåglarna finns där i mars), Dettifoss, Fjadrargljufur, Jökulsarlon, Geysir naturligvis, Kirkjufellsfoss, Seljalandsfoss, Skogafoss, Laugardalur och detta är bara några av de allra mest kända.

https://photographingiceland.is/ har en del information (inte bara en bok som man kan köpa, även om det kan vara värt det, utan även en karta som ligger lite gömd på webbsidan) men det finns som sagt många webbsidor, bilder och videor.

Kolla upp vilka vägar som är avstängda! Hela höglandet är i alla fall stängt på vintern.
 

campix

Medlem
Vi åkte runt Island vid midsommar. För oss var nordvästfjordarna det överlägset bästa men det beror nog mycket på hur vädret var olika dagar. Vi åkte runt på ringvägen (1:an) plus nordvästfjordarna på 10 dagar. När det är fint väder så är det oerhört stressigt med fantastiska vyer men när det duggregnar så finns det inte så mycket att göra.
Det finns mycket skrivet på nätet om landskapsfotografi på Island. Mitt tips är att försöka hitta några ställen som du absolut måste se och se till att resan passerar dem. Det är fullt möjligt att ta hela rundan på 10 dagar utan att det känns alltför stressat; körde själv ringvägen på 8 dagar (dock på sommaren) och vi hade gott om tid att se landet. (Därefter körde jag den en gång till inkl Västfjordarna, inlandet och nordosthalvön på två veckor.) Det finns många höjdpunkter: Västfjordarna (men jag tror inte att lunnefåglarna finns där i mars), Dettifoss, Fjadrargljufur, Jökulsarlon, Geysir naturligvis, Kirkjufellsfoss, Seljalandsfoss, Skogafoss, Laugardalur och detta är bara några av de allra mest kända.

https://photographingiceland.is/ har en del information (inte bara en bok som man kan köpa, även om det kan vara värt det, utan även en karta som ligger lite gömd på webbsidan) men det finns som sagt många webbsidor, bilder och videor.

Kolla upp vilka vägar som är avstängda! Hela höglandet är i alla fall stängt på vintern.
 

campix

Medlem
Tack för tips och förslag. Tror att Västfjordarna får bli besökta under ytterligare en resa, och att den bästa planen är att fara upp längs nordost sidan, och sedan se hur det känns, och hur långt jag kommer. Ingen brist på höjdpunkter längs den sidan heller. Bättre vara flexibel och låta fotograferandet ha sin tid, och bestämma restid och mil utifrån det. Vädret kommer garanterat bjuda på xtra allt, men räknar med att dåligt väder också ska ge fina möjligheter. Men gärna några klara nätter och Norrsken! Spännande blir det! Tack igen, ska lusläsa och snoka runt lite.
 
ANNONS