Annons

Canon 16-35/2,8L II alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Candersson

Aktiv medlem
Dollarkursen är nu väldigt "gynnsam" vilket innebär att ovanstående glugg med fördel kan inhandlas från t.ex. B&H. Jag hade en tråd i Köpråd-forumet men fick inget riktigt napp där.

Nyfiken på om någon kan föreslå alternativ till 16-35an med någorlunda samma omfång. Jag är mycket nöjd med mina andra L-gluggar men det behöver ju inte betyda att man inte kan prova något annat.

Men vad?

(Jag har sökt i gamla trådar och det pratas mycket om EFS gluggar men det är inte intressant i mitt fall. Jag vill kunna använda den även när jag uppgraderar från crop-hus)

EF 16-35 f/2,8L USM II har ju blivit nästan lika utskälld som EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM. Alla pixelgluttare hävdar att den (förstnämnda) har dålig skärpa i hörnen. Och att Canons vidvinklar överhuvudtaget inte riktigt håller måttet.

Jag har inte provat den, så jag har ingen egen erfarenhet. Men problem med hörnen syns ju inte så mycket så länge du har kameror med 1,6 crop sensor. Ev. problem med det får du väl ta när du kommer dit.

Sen begriper inte jag varför det inte går att köpa exempelvis EF-S 17-55 f/2,8 IS USM istället? Erkänt bra optik, trots längre omfång, men det beror nog på den mindre bildcirkeln. Om du köper en kamera med större sensor sen kan du ju fortfarande använda din EF-S till dina gamla kameror, om vi förutsätter att du inte slänger dem i tunnan direkt. Vill du inte det går de ju att sälja. En EF-S 17-55 till ett rimligt begagnatpris lär inte vara svår att bli av med.

Tyvärr, Canon har inga vidvinklar för fullformat som håller måttet, så det blir till att gå över till ärkerivalen och köpa ett 14-24/f2.8 och en adapter, du blir utan autofokus, men det är ju inget större problem på en supervidvinkel i allafall, Carl Zeiss har väl också alternativ som kräsna Canon ägare brukar använda.

Troligtvis så jobbar Canon för högtryck med att få fram en vidvinkel-zoom som håller samma klass som ärkerivalens, så jag skulle vänta om jag vore du, kanske köpa en EF-S 17-55 så länge, du får med all säkerhet tillbaka större delen av köpesumman när du säljer den.

/kent

apersson850 skrev:
Sen begriper inte jag varför det inte går att köpa exempelvis EF-S 17-55 f/2,8 IS USM istället? Erkänt bra optik, trots längre omfång, men det beror nog på den mindre bildcirkeln. Om du köper en kamera med större sensor sen kan du ju fortfarande använda din EF-S till dina gamla kameror, om vi förutsätter att du inte slänger dem i tunnan direkt. Vill du inte det går de ju att sälja. En EF-S 17-55 till ett rimligt begagnatpris lär inte vara svår att bli av med.

Med tanke på att jag har så förbaskat svårt att sälja av grejor så kommer naturligtvis 30D/40D husen att användas i framtiden = ett EF-S 17-55 skulle fortfarande vara av stor nytta.
Jag köper resonomanget, och backar någon centimeter ;-)

Canon är kanske på gång med ny glugg i 16-35 området. Vet inte om man kan dra några slutsatser av att det är cashback på 16-35/2,8L II just nu.
Jag ska inte byta till FF imorgon så det är lugnt.

Tack för synpunkter/kommentarer

ANNONS
Götaplatsens Foto