Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon 1D Mk III och Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

ztripez

Ny medlem
Jag är på jakt efter ett någorlunda prisvärt objektiv att ha med mig på resor och liknande, något jag inte behöver gråta blod över om det går sönder.
Jag blev tipsad om Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM, ett bra allround objektiv, kostar inte skjortan och passar bra på semestrar och liknande då jag vill inte ha med mig dyrare objektiv.
Problemet jag har är att jag har en 1D MK III som bara tar EF mounts. Vissa siter säger att objektivet är EF-S andra säger att det är EF.
Objektivet kostar inte speciellt mycket men jag vill inte köpa det och sen inse att det inte passar, blir en massa trassel med ångerrätt osv.

Är det nån som vet hur det egentligen ligger till?

Kanske har de rätt bägge två, på sätt och vis. EF-S är ett eget format som Canon har på bajonetten. Objektiv med EF-S passar fysiskt bara i EF-S kameror. EF-objektiv passa både i EF-S och EF-kameror.

Sigma kör, mig veterligt, genomgående med EF-bajonetten, men det är ända bara vissa objektiv som lämpar sig för kameror med FF eller 1,3X-crop (till exempel 1DMkIII).

Det är Sigma objektiv med DG i beteckningen du skall ha. Objektiv med DC passar bara 1,6-kameror. Objektivet du frågar om passar alltså inte din kamera.

Tror inte att objektivet passar. Det är avsett till aps-c senson och 1D mark lll har aps-h. Enligt Canons hemsida skall du ha ef-objektiv.

EF och EF-S är fattningar. EF-S går bara att montera på APS-C kameror som även kan ta EF objektiv. DC avser bildcirkel för APS-C mn fattningen är vanlig EF. Det går att montera DC på alla Canonkameror men det blir inte lyckat på 1DIII p g a kraftig vignettering och kass kantskärpa - bildcirkeln är för snäv. EF objektiv för fullformat bör användas.

ANNONS
Götaplatsens Foto