Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 24-70 f/2.8L USM vs Canon 24-105 f/4L IS
- Trådstartare jimmyg
- Start datum
matti
Aktiv medlem
Jag antar att du siktar på dessa fullformatsgluggar med tanke på evt framtida uppgradering av huset!? Gott så. De ger ju bägge halvdålig vidvinkel på ett APS-C hus, men det är du säkert medveten om 
På ett APS-C hus är ju så stor bländaröppning som möjligt åtråvärt för att kunna få så snyggt skärpesläpp som möjligt vid t.ex porträttfoto. 50D har ju lite halvdassiga högiso-egenskaper också, relativt nyare hus, även där möjlighet att öppna upp till f/2,8 alltså en klar fördel.
Således, min röst går till 24-70/2,8:an
På ett APS-C hus är ju så stor bländaröppning som möjligt åtråvärt för att kunna få så snyggt skärpesläpp som möjligt vid t.ex porträttfoto. 50D har ju lite halvdassiga högiso-egenskaper också, relativt nyare hus, även där möjlighet att öppna upp till f/2,8 alltså en klar fördel.
Således, min röst går till 24-70/2,8:an
Sladdfantomen
Aktiv medlem
Jag röstar också på 24-70/2,8, Matti har ju skrivit en bra motivering till varför & jag håller med honom.
J O Härnström
Aktiv medlem
24-70mm/4 är en modernare konstruktioner som är lite bättre på allt jämfört med "gamla" 24-105mm utom brännviddsomfånget. Jag tror nog att skillnaderna är ganska marginella och att 24-105mm egentligen är tillräckligt bra.
Idag (om jag startade från zero) skulle jag nog satsa på Tamron 24-70mm/2,8 VC.
(Om man är ute efter hög ljusstyrka, kort skärpedjup och snyggt skärpesläpp "bokeh" så finns det prisvärda fasta gluggar som spöar zoomarna med råge)
Idag (om jag startade från zero) skulle jag nog satsa på Tamron 24-70mm/2,8 VC.
(Om man är ute efter hög ljusstyrka, kort skärpedjup och snyggt skärpesläpp "bokeh" så finns det prisvärda fasta gluggar som spöar zoomarna med råge)
Dirre40
Aktiv medlem
Bra val !
Har själv 24-105:an och det är min "arbetshäst" gluggen som fixar de flesta motiv
med bra bildkvalitet.
IS är väldigt bra man kan ta kring 1/15 sek på frihand inomhus t.ex med 800 ISO som grundinställnning.
Sen bra range 24-105, 24-70 blir väldigt kort range inte mycket tele där.
Jag har många objektiv även fasta, men för att fixa ett fotojobb eller reportage väljer jag oftast
24-105:an som fixar de flesta motiven.
Vädertätad också.
Lycka till nu !
mvh/Dieter
Har själv 24-105:an och det är min "arbetshäst" gluggen som fixar de flesta motiv
med bra bildkvalitet.
IS är väldigt bra man kan ta kring 1/15 sek på frihand inomhus t.ex med 800 ISO som grundinställnning.
Sen bra range 24-105, 24-70 blir väldigt kort range inte mycket tele där.
Jag har många objektiv även fasta, men för att fixa ett fotojobb eller reportage väljer jag oftast
24-105:an som fixar de flesta motiven.
Vädertätad också.
Lycka till nu !
mvh/Dieter
niclasforsberg
Aktiv medlem
24-105 .. läs de första trådarna om de problem som gällde de tidigaste serierna som hamnade i handeln.
Jag var en av de tidigare ägarna i SE och klarade inte av de fel som objektivet hade.
Men visst, ett fint objektiv för den som vill täcka resor och div dokumentärt tänker jag mig. Själv så föredrar jag fasta objektiv, även om 16-35mkII är det objektiv jag använder allra mest när jag inte fotar med långt tele.
Av de två du nämner? Helt klart f/2,8.
Jag hade varit livrädd å handla ett 24-105 utan att ha full koll på att det fungerar som det skall. Eller näh, inte ens då. Allt för mycket distorsion å räta upp i PS.. Inget interiör/arkitekt-objektiv direkt!
MVH Niclas
Jag var en av de tidigare ägarna i SE och klarade inte av de fel som objektivet hade.
Men visst, ett fint objektiv för den som vill täcka resor och div dokumentärt tänker jag mig. Själv så föredrar jag fasta objektiv, även om 16-35mkII är det objektiv jag använder allra mest när jag inte fotar med långt tele.
Av de två du nämner? Helt klart f/2,8.
Jag hade varit livrädd å handla ett 24-105 utan att ha full koll på att det fungerar som det skall. Eller näh, inte ens då. Allt för mycket distorsion å räta upp i PS.. Inget interiör/arkitekt-objektiv direkt!
MVH Niclas