Annons

Canon 300mm 4 L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Hej

Jag har precis fått hem ett objektiv från USA, vann denna via Ebay mycket fint skick och funkar iaf :)

Nu har jag ett par frågor som jag hoppas att andra ägare kan svara på!

Frontlinsen som är grön i "beläggningen" finns det prickar i lite lillaaktig färg. Testade att rengöra detta med fönsterputs som jag gjort innan. Det ser lite ut som när man har "putsat" och inte allt försvinner. Jag får bara inte bort det ser inte ut som repor heller undrar om beläggningen kan vara skadad? Eller om det skulle kunna sitta på insidan!?

Så vidare till ISen jag vet att man inte ska ha igång IS när man har den på stativ, men jag testade och tycker kanske att ISen ballade ur lite då den drog snett uppåt höger kanske normalt eller ? Jag tycker att allt verkar fungera bra ... utom vissa egenljud som jag förstått ska vara helt normalt som tex surrande och "klonk" ljud när IS sätter igång.

Det jag mest vill ha hjälp med är prickarna, vill inte betala fullpris på en skadad beläggning direkt!

Tackar för alla svar om vad som är normalt :)

Små prickar på frontlinsen har ingen som helst betydelse på bilderna. Det är bara märken på den bakre linsen som direkt syns på bilderna. Så jag anser att det inte är något som helst problem.

Blir inte bilderna bra??

SM0SBI skrev:
Små prickar på frontlinsen har ingen som helst betydelse på bilderna. Det är bara märken på den bakre linsen som direkt syns på bilderna. Så jag anser att det inte är något som helst problem.

Blir inte bilderna bra??

Bilderna blir super bra, jag älskar optiken. Det är väl snarare än en fråga om att jag har betalat för ett objektiv som påstods vara i nära perfekt skick! Linserna skulle vara perfekta, så ja snarare en fråga om att jag tycker att det är fräckt att påstå en sak och ta betalt för det :) så jag skulle snarare prova kräva lite pengar tillbaka för felaktigt beskrivet objekt!

Det är som sagt iaf inga repor en tanke som slog mig var att, det kanske bildades kondens i objektivet som resulterade i att det kom fläckar på baksidan av linsen. Objektivet flögs hit så det kanske inte är omöjligt att det skulle bildas kondens eller vad tror ni?

Tack för svaret!

ANNONS