Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 350d och fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

Olle_Nilsson

Aktiv medlem
Funderar på en Canon 350d. Har tidigare fotograferat en hel del natur och fåglar. Det som gör mig lite tveksam är att jag läst en del om att sökaren på 350d inte är den allra bästa. Ni som har erfarenheter av 350d, vad säger ni ?

Är 30d:s sökare bättre så att det är ett bättre alternativ. Jag är ganska säker på att en 350d räcker till för mina behov i övrigt.

Det finns naturligtvis andra alternativ än Canon. Men jag lutar åt Canon mest för att ha tillgång till fast teleoptik.

Olle

hehe ja det fungerar alldeles utmärkt att fotografera fåglar med en 350D.

Du kan sätta på stora gluggar på en 350D i framtiden också.

Kameran tar lite mer runt om än du ser i sökaren, kan vara bra att veta.

Så förbaskat liten är inte sökaren, visst, om man kommer direkt från analoga systemare så kanske den känns pluttig, men jag tror man vänjer sig...

30D har en större sökare, men även den är ju mindre än FF sökarna.

Ibland önskar man att sökaren vore större, visst.. men man måste nog också ta i hänsyn att 350D är den billigaste och enklaste kameran i Canons systemutbud.

Jag har själv en 30D och jag skulle inte rekommendera dig att köpa en sådan för sökarens skull. Hade tidigare en 300D och jag tycker inte det är någon större skillnad på sökaren faktiskt.

Mvh Peter

Jag och min sambo har en 30D och en 350D med var sin 400/5,6. Vi växlar mellan kamerorna och inte är det sökaren som stör mig på 350D'n utan den slöa och dåliga autofokusen. 30D har dessutom spotmätning som plus och mindre brus på höga ISO och bättre batterikapacitet men är tyngre än 350D. Bildkvaliten är förövrigt samma på båda kamerorna.

Fråga Fredrik

Det tycker alltså att det är stor skillnad mellan 30D och 350D när det det gäller autofokusautofokusen? Inte bara med ljusstarka objektiv? Jag har en känsla av att det är lite si och så med fokusen på min 350D.

Mvh
Pa

Re: Fråga Fredrik

Enicar skrev:
Det tycker alltså att det är stor skillnad mellan 30D och 350D när det det gäller autofokusautofokusen? Inte bara med ljusstarka objektiv? Jag har en känsla av att det är lite si och så med fokusen på min 350D.

Mvh
Pa

Ja, helt klart. Det är en väldig skildnad då det verkligen gäller som med flygande fåglar eller dåligt ljus t.ex. Det var därför vi köpte en 30D och dessutom fungerar convertern 1,4X med 400/5,6(tejpmodad) bättre på 30D'n.

1D lär ju fungera ännu bättre, hur myckte bättre vore kul att veta.

30D har oxå snabbare seriefotografering 5 bilder i sekunden 350D 3 b/s, autofokusen i 350D tycks vara mycket dåligare än i 30D och många klagar på bakfokus, det vore oxå dåligt att om man betalar så mycket mer för 30D hus än 350D att den skulle ha samma autofokus som är i 350D..

ANNONS