Annons

Canon 3D

Produkter
(logga in för att koppla)

johann1983

Aktiv medlem
Enligt canonrumours så ryktas det om en 3D till våren. Det ska tydligen vara en 7D med FF sensor i stora drag.

Vad tror ni om detta? Är det något rimligt eller blir det på tok för många modeller?

I mitt tycke skulle 5D Mark II eller III vara en 7D med FF sensor

Enligt canonrumours så ryktas det om en 3D till våren. Det ska tydligen vara en 7D med FF sensor i stora drag.

Vad tror ni om detta? Är det något rimligt eller blir det på tok för många modeller?

I mitt tycke skulle 5D Mark II eller III vara en 7D med FF sensor

Det är ett helt naturligt önsketänkande. Men redaktören bakom Canon rumors tror inte så mycket på det vad jag kan se.

Jag tror vi först och främst får se 1D Mark IV efter nyår och
1Ds Mark IV efter sommaren.

Canon 5D Mark II säljer ännu som smör så Canon har inget behov av att trycka ut en 3D. Jag tror mer på att 5D Mark III blir proffsigare när den kommer om 2 år. Men man vet aldrig.

Det är ett helt naturligt önsketänkande. Men redaktören bakom Canon rumors tror inte så mycket på det vad jag kan se.

Jag tror vi först och främst får se 1D Mark IV efter nyår och
1Ds Mark IV efter sommaren.

Canon 5D Mark II säljer ännu som smör så Canon har inget behov av att trycka ut en 3D. Jag tror mer på att 5D Mark III blir proffsigare när den kommer om 2 år. Men man vet aldrig.

Jag håller med dig i vad du säger. Det behövs inte fler kameror och jag tror att Canon inser detta.
Dock hade jag fel vad gällde 7D, jag trodde att det skulle komma en 60D

Jag håller med dig i vad du säger. Det behövs inte fler kameror och jag tror att Canon inser detta.

Den sista kameran är nog inte gjord... ;)

Dock hade jag fel vad gällde 7D, jag trodde att det skulle komma en 60D

Allt går inte att förutse. Canon valde att bredda programmet och då är det naturligt att börja med toppmodellen och sedan introducera en bantad variant.

Canon har problem med att det mest är folk som redan äger Canon som köper Canon. Med Eos 7D hoppas de få nya kunder som annars skulle köpt Nikon D300s.

Den sista kameran är nog inte gjord... ;)

Allt går inte att förutse. Canon valde att bredda programmet och då är det naturligt att börja med toppmodellen och sedan introducera en bantad variant.

Canon har problem med att det mest är folk som redan äger Canon som köper Canon. Med Eos 7D hoppas de få nya kunder som annars skulle köpt Nikon D300s.

Jag menar ju inte på det sättet. Jag menar att det inte behövs fler olika modeller just nu. Dvs som du säger sedan att Canon valde att bredda sortimentet
Nu finns det sju olika modeller som produceras, före tredje kvartalet 2005 var det fyra olika modeller.(20Da räknar jag inte)

Klart att det behövs fler modeller. Just 3D verkar vara en mycket logisk modell. Sensorformat och upplösning från 5D Mark II kombinerat med autofokus i stil med vad 7D får, till ett vettigt pris, och man får något att köra över exempelvis D700 med.

Vill man sälja grejor får man ha något som folk vill ha. Bara för att det går att sälja 5D Mark II hej vilt just nu innebär det inte att det kommer att vara så i all evighet.

7D utesluter inte 60D. Den senare behövs för att fylla ut programmet mellan 1D Mark III och 500D. Dagens 50D saknar ju video, så den håller inte längre måttet, då en DSLR i den här klassen numera förväntas gå att filma med också.

Likaså kan man mycket väl tänka sig något att fylla ut mellan 1Ds Mark III och 5D Mark II med, alltså denna fiktiva 3D. Däremot är jag mer tveksam till om det behövs en fullformatare till mellan 5D Mark II och 500D?

Jag blir riktigt besviken om inte 3D får 45-punkters ögonstyrd autofokus, ala EOS 3! Multispot vore också nice :)

OM det nu kommer någon 3D, d.v.s :)

Klart att det behövs fler modeller. Just 3D verkar vara en mycket logisk modell. Sensorformat och upplösning från 5D Mark II kombinerat med autofokus i stil med vad 7D får, till ett vettigt pris, och man får något att köra över exempelvis D700 med.

Vill man sälja grejor får man ha något som folk vill ha. Bara för att det går att sälja 5D Mark II hej vilt just nu innebär det inte att det kommer att vara så i all evighet.

Visst vore det trevligt med en 3D eller liknande, men Canon har nog mer angelägna modeller att släppa först. De kan knappast pumpa ut nya kameror i alla klasser hela tiden, dessutom vill de väl suga ut maximalt ur 5D Mark II.

1D Mark III är hopplöst föråldrad och betydligt viktigare att ersätta. Att banta 7D till 60D är nog också något som kommer snart. 50D är ju som du skriver inte så modern.

1Ds Mark III är inte bättre än 5D Mark II och måste också bytas ut. Canon kommer att försvara sig med att 1Ds Mark IV finns till för dem som vill ha något bättre än 5D Mark II till en 3D eller 5D Mark III kommer.

Däremot är jag mer tveksam till om det behövs en fullformatare till mellan 5D Mark II och 500D?

Eller så sänks bara priset för 5D Mark II när det är dags för Eos 3D. Eos 500D har nyligen sänkts rejält. Och 450D är ännu billigare. Det är ju inte ovanligt att Canon låter en äldre modell vara kvar som billigare alternativ.

Jag har aldrig förstått varför den ögonstyrda autofokusen försvann, jag tyckte verkligen om den.

Den fungerade inte för tillräckligt många. När den även skulle fungera för stående bilder blev den mer känslig och fungerade för färre.

Ögonstyrningen på Eos 5 funkade för mig men inte med Eos 3.

Att Eos 1V inte fick ögonstyrning beror på att Canon inte vill sätta in teknik i proffsmodellerna som inte är hundraprocentigt tillförlitligt (det är iaf den officiella anledningen).

Det är synd att de inte fick till den hundraprocentig, för jag gillade också verkligen den! Och för mig som tycker om att plåta porträtt med ruskigt kort skärpedjup är det en önskedröm med 45-punkters AF! Att fokusera med mittensensorn och komponera om behöver man knappt fundera på med 85/1.2 @ f/1.2 ;) Hade det hetat "skärpesfär" istället för "skärpeplan" hade det givetvis fungerat utmärkt ;)

Enligt canonrumours så ryktas det varje år om minst 10 nya Canon kameror och 20 objektiv.........det är en av de löjligaste web-siterna som finns för foto

Likaså kan man mycket väl tänka sig något att fylla ut mellan 1Ds Mark III och 5D Mark II med, alltså denna fiktiva 3D. Däremot är jag mer tveksam till om det behövs en fullformatare till mellan 5D Mark II och 500D?

Om du menar 3D så är väl den snarare ett mellanting mellan 1Ds Mark IV och 5D Mark II?

3D antyder att det är en bättre kamera än 5D Mark II eftersom ju lägre siffra desto bättre och dyrare kamera.

Detta system fungerar rakt av på 1D, 5D och 7D där lägst nummer är bäst.
Sedan får man räkna 50D som två siffror. och 500D som tre siffror och 1000D som fyra siffror.

För att systemet skall bli mer logiskt borde 50D vara 10D Mark V och 500D vara 300D Mark V
Annars faller logiken då Canon 10D knappast är bättre och högre prissatt idag än Canon 50D

Senast ändrad:
What's in a name?

Om du menar 3D så är väl den snarare ett mellanting mellan 1Ds Mark IV och 5D Mark II?

3D antyder att det är en bättre kamera än 5D Mark II eftersom ju lägre siffra desto bättre och dyrare kamera.

Detta system fungerar rakt av på 1D, 5D och 7D där lägst nummer är bäst.
Sedan får man räkna 50D som två siffror. och 500D som tre siffror och 1000D som fyra siffror.

För att systemet skall bli mer logiskt borde 50D vara 10D Mark V och 500D vara 300D Mark V
Annars faller logiken då Canon 10D knappast är bättre och högre prissatt idag än Canon 50D

"What's in a name? That which we call a rose. By any other word would smell as sweet". Shakespeare

Javisst, men jag skrev 1Ds Mark III, eftersom 1Ds Mark IV inte finns ute än.

Däremot håller jag med Fröderberg om att 1D/1Ds Mark III behöver uppgraderas. Att jag inte tog med dem i min uppräkning var för att de inte är några nya segment och för att det är tämligen uppenbart.

Dessutom håller jag med om att man ska vara expert för att förstå Canons numrering, om nu ens det hjälper. Etter värre blir det i exempelvis USA, där de blandar upp numreringen med andra namn också.

Det finns inget som säger att saker måste vara logiska.

Jag tror att Canon tänkt så här:

- Proffsmodellerna har alltid hetat "1" och ska så förbli. Men tidigare kallade man dem 1, 1N, 1V.

- Genom att behålla grundnamnet "Eos 1D" "Eos 5D" så etablerar man ett varumärke. Alla frilansare och hobbyfotografer vet vad en 5D är. Sen har inte alla koll på om det är Mark II eller Mark VI.

- Ordet "Mark X" blir också en proffsmarkör. Det är kul att ha någon av Canons mark-kameror.

- För konsumentmodellerna är det viktigt att ha enkla namn och tydligt visa att detta är den senaste modellen. Och så blir det skillnad mot proffsmodellerna.

Canon system är i alla fall mer logiskt än innan då Eos 30 ersatte Eos 50. OCh de digitala kamerorna hette D30 och sen D60 (30=3MP och 60=6MP)

Bättre förr

Tacka vet jag när jag köpte min första Canonkamera. Då hette den EF, och det kunde ju vem som helst begripa att den låg mellan F-1 och FTb QL i hackordningen! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto