Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400 adobe rgb ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Taxi

Aktiv medlem
Jag har problem med canon 400 och adobe rgb.

Väljer jag srgb i kameran så står detta i exif filen.

Men om jag väljer adobe rgb står det inte exifen vilken färg profil jag har i "acd see" och i "exifer" står det okalibrerat i färgprofilen.

Med bilden visas bra fram till jag lägger in Namn och info med "Exifer" i exif filen då blir bilden rosa lila och detta bara i windows snabbvisning öppnar jag i acd see eller annat program så är det ok.

Har haft detta fenomen ett tag men ej brytt mig men nu missade jag publisering beroende på att en tidning bara tittade snabbt och konstanterade att färgerna var fel och skickade ett mail tillbaka och detta mail läste jag försent.

Så har blivit nödsakad att gå tillbaka till srgb som fungerar .

Anders

Ps hoppas ni får fram vad jag menar ser att det blev lite rörigt

Hmm, både med Exifer och PS CS2 så ser det ut som om informationen saknas... Däremot känner iaf PS till att bilden är tagen i Adobe RGB. Jag provade att ändra arbetsfärgprofilen i PS till eftersom något annat och kryssade i "fråga vid mismatch' och då får jag upp rutan i bilden...

Undrar om det inte är så att Canon flyttat informationen till någon underlig plats inom "makernotes" i Exifdatat, som sedan inte Exifer klara av att läsa, och därmed inte heller att skriva tillbaka på rätt sätt? Senaste versionen av programmet är ju iaf betydligt äldre än 400D.

Sedan varför bilden ändrar fär är svårare att förstå. Jag trodde att snabbvisningen av bilder, precis som Explorer, inte klarar av färgprofiler, och i så fall borde det inte ha någon betydelse, men...

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    72.1 KB · Visningar: 190
Ja någonstans finns infon men exifer missar det men cs måste hitta för den frågar inte efter färgrymden hos mig men kollar jag i exifen i cs så är rutan med färgrymd tom.

Det konstigaste är att nu har jag gjort en fil i lightrom och där e det exakt samma väljer jag srgb så finns infon i exifen men väljer jag adobe rgb syns det inte mycket underligt.

Anders

Ps någon som vet något bra program som fungerar som exifer med att man kan spara en mall med info som man alltid vill ha i exifen och ipct.

Adobe funkar inte för dessa program klarar ej öäå i comment raden där jag måste ha info för det är i dessa rader tidningarna söker info om bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto