Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 5 d slutare kranglar

Produkter
(logga in för att koppla)

jouni

Aktiv medlem
Forlat, fattas alla skandinaviska bokstaver.

Min Canon 5D fryser lite da och da. Om jag stanger av strommen, funkkar den igen. Vet nagon om detta ar tecken for att slutaren behover bytas ? Vad kostar slutarbyta i sverige ?

Kameran ar 2 ar gammal, jag har tagit mindre an 60.000 bilder.

Finns i Thailand. Tacksan om all information.

Hals, Juni

Trasig slutare eller spegel brukar visa sig genom att delar av bilderna blir mörka.

Några gång har mina kameror slutat fungera. Då har det räckt att ta ut batteriet och stoppa in det igen.

Det händer mig emellanåt också. Mer förr än nu.
Har inte åtgärdat det, men har väl möjligen missat några photo-op's.
Gissar prel INTE på slutarfel, men är ingen expert.

MVH: Gabbe, Aneby

tack alla

Det finns flera som inte tycker, slutaren är trasig. Jag får ta det alvarligt och kanske bara vänta. Kameran fryser lätt om jag trycker avlösaren mycket snabbt, Batteri har jag tagit bort och stängt av srömmen. Denna gång med alla bokstäver i laptop cafe.

Tack alla, trevlig sommar, Jouni

Befinner dig i Thailand?? Kanske skulle du besöka Canon Thailand i Bangkok? De kanske kan hjälpa dig.
Mvh Thomas

felet löst

Detta är gammal sak, tänkte bara ta upp lösningen eftersom det var helt annat än vad jag hade tänkt. Kamerans slutare fungerade konstigt eftersom kontakterna mellan objektiv och huset var smutsiga. Reparatören höll på att rensa alla kontakter i 2 timmar, detta hjälpte att slutaren fungerar idag som den ska.

Som sagt jag var i Thailand där klimat är mycket fuktigt och varmt.

Hoppas detta kan hjälpa någon annan lika väl.

Häls. Jouni

ANNONS
Götaplatsens Foto